حساسیت به بادام زمینی در کودکان ( آلرژی به مغزیجات)

0
حساسیت به بادام زمینی در کودکان ( آلرژی به مغزیجات)

 آلرژی به بادام زمینی و مغزیجات چیست؟

بادام زمینی از شایع ترین غذاهای آلرژی زا است و اغلب ممکن است با مواد غذایی که انتظارش را هم ندارید ترکیب شود. مثلا خورش چیلی که یک غذای هندی است را در نظر بگیرید برای قوام، به آن بادام زمینی آسیاب شده اضافه می کنند. بادام زمینی در واقع از انواع مغزیجات و آجیل ها نیست. آنها در اصل جزو حبوبات هستند و در خانواده نخود و عدس ها دسته بندی می شوند. اما ساختار پروتئین های موجود در بادام زمینی مشابه پروتئین های موجود در آجیل های درختی است. به همین دلیل، افرادی که به بادام زمینی حساسیت دارند، ممکن است به مغزهای درختی مانند انواع بادام های معمولی و برزیلی، گردو، فندق، ماکادمیا (فندق استرالیایی)، پسته، گردوی آمریکایی (پیکان) و بادام هندی نیز حساسیت داشته باشند. گاهی اوقات افراد با گذشت زمان برخی از حساسیت های غذایی خود مانند حساسیت به شیر، حساسیت به تخم مرغ ، سویا و حساسیت به گندم را از دست می دهند، اما حساسیت به بادام زمینی و مغزیجات ، بادام زمینی و مغزهای درختی در بسیاری از کودکان مادام العمر است.

در زمان حساسیت به بادام زمینی یا مغزیجات دیگر چه اتفاقی در بدن می افتد؟

وقتی کودکان به مغزیجات یا بادام زمینی آلرژی دارند، سیستم ایمنی بدن آنها که به طور معمول با عفونتها مبارزه می کند ، بشدت به پروتئین های موجود در مغزها واکنش نشان می دهد. زمانی که کودک مواد غذایی حاوی آجیل را مصرف کند، سیستم ایمنی بدن پروتئین های موجود در مغزیجات را مهاجم و مضر شناسایی کرده و برای مقابله با آنها به سختی تلاش می کند. نتیجه این مقابله یک واکنش آلرژیک است.

حتی مقدار کمی پروتئین بادام زمینی یا مغزهای درختی می تواند در بدن حساسیت ایجاد کند. اما واکنش های آلرژیک ناشی از تنفس ذرات ریز آجیل یا بادام زمینی نادر است. دلیل آن این است که غذا معمولاً باید از طریق معده وارد بدن شود تا واکنش آلرژیک ایجاد کند.

 معمولاًپروتئین های موجود در غذاهایی که حاوی بادام زمینی هستند آنقدر وارد هوا نمی شودند که بتوانند باعث واکنش آلرژیک شوند. حتی بوی غذاهای حاوی بادام زمینی نیز باعث حساسیت نمی شود زیرا رایحه آنها حاوی پروتئین نیست. 

 علائم و نشانه های حساسیت به بادام زمینی و دیگر مغزیجات در کودکان کدامند؟

وقتی فردی که به بادام زمینی یا آجیل درختی حساسیت دارد، از مواد غذایی حاوی آجیل تغذیه کند، بدن هیستامین آزاد می کند که می تواند علائمی مانند موارد زیر را در کودک ایجاد کند:

  • خس خس سینه
  • تنگی نفس
  • سرفه کردن
  • عطسه کردن
  • گرفتگی صدا
  • تنگی گلو
  • درد معده 
  • استفراغ
  • اسهال
  • خارش، آبریزش یا تورم چشم
  • کهیر
  • تورم
  • افت فشار خون
  • سرگیجه یا غش کردن
  • اضطراب یا احساس به خطر افتادن سلامتی 

 حساسیت به مواد غذایی مانند بادام زمینی و آجیل های درختی متفاوت است. همه چیز به شخص بستگی دارد مثلاً گاهی اوقات یک نفر ممکن است در زمان های مختلف واکنش های متفاوتی به موادغذایی آلرژی زا نشان دهد.

آلرژی به بادام زمینی و مغزیجات در کودکان چگونه درمان می شود؟ 

گاهی اوقات آلرژی به بادام زمینی و مغزیجات در کودکان می تواند واکنش شدیدی به نام آنافیلاکسی در بدن ایجاد کند. آنافیلاکسی با مجموعه ای از علائم شبیه حساسیت معمولی شروع شده اما به سرعت وخیم می شود. .در این حالت ممکن است تنفس فرد دچار مشکل شده یا به طور کامل قطع شود. ممکن است بیشتر از یک ناحیه از بدن درگیر شود. در صورت عدم درمان، آنافیلاکسی ممکن است منجر به مرگ شود.

اگر کودک شما به بادام زمینی یا آجیل های درختی یا هر نوع ماده غذایی دیگری حساسیت شدید دارد معمولاً پزشک توصیه می‌ کند یک دستگاه تزریق قلم اپی نفرین با خود به همراه داشته باشد تا در موارد اضطراری بتواند از آن استفاده کند. 

 این دستگاه تزریق که به اندازه یک ماژیک و دارای جعبه ای مخصوص است حاوی اپی نفرین می باشد که یک داروی با نسخه است. استفاده از آن آسان است. پزشک به شما و کودک طریقه استفاده از آن را نشان خواهد داد. همه کودکانی که به سن کافی رسیده اند می توانند نحوه تزریق آن به خود را یاد بگیرند. اگر کودک شما مبتلا به آلرژی به بادام زمینی و مغزیجات است و مجبور است اپی نفرین استفاده کند. کودکان باید همیشه این قلم را همراه خود داشته باشد، نه اینکه در یک قفسه قفل دار یا کمد تجهیزات کمک های اولیه نگه داری شود.

کودک شما در هر مکانی که باشد مراقبان او باید محل دسترسی به داروی اپی نفرین را بدانند و همچنین طرز کار با آن را نیز بلد باشند. برای مثال کارکنان مدرسه باید از آلرژی فرزند شما اطلاع داشته باشند و برای موارد ضروری نیز اقدامات مورد نیاز را از قبل پیش بینی کرده باشند. وقتی واکنش آلرژیک به کودک حمله می کند یک ثانیه هم مهم است بنابراین داروهای کودک شما باید همیشه در دسترس باشند.

اگر علائم آلرژیک جدی مانند تورم دهان یا گلو یا مشکل تنفس در کودک ایجاد شد، فوراً تزریق خودکار اپی نفرین را انجام دهید. همچنین اگر علامت های متعددی از آلرژی که نشان می دهد قسمت های مختلف بدن درگیر شده، مانند کهیر با استفراغ، فوراً اپی نفرین را به کودک تزریق کنید. سپس با اورژانس تماس گرفته و فرزند خود را به بیمارستان برسانید. کودک باید تحت نظارت پزشکی باشد حتی اگر به نظر می رسد بدترین حالت ممکن رخ داده است، با این حال ممکن است موج دوم علائم شدید آلرژیک باز هم اتفاق بیفتد.

اگر آزمایش آلرژی پوست نشان داد که کودک شما حساسیت به مغزیجات یا بادام زمینی دارد، متخصص اطفال توصیه های لازم را در مورد اینکه چه اقدامی باید انجام دهید ارائه خواهد داد.

بهترین راه برای پیشگیری از حساسیت، حذف بادام زمینی و آجیل درختی از رژیم غذایی کودک است. پرهیز از این مغزها چیزی فراتر از نخوردن آنهاست و به این معنی است که هیچ نوع غذایی که حاوی آجیل درختی یا بادام زمینی است، نخورید.

خواندن برچسب مواد غذایی بهترین راه برای اطمینان از این است که بدانید یک ماده غذایی حاوی مغزیجات است یا نه. تولید کنندگان مواد غذایی موظف هستند که بر روی برچسب محصولات خودبنویسند که آیا مواد غذایی حاوی بادام زمینی یا آجیل درختی هستند. بنابراین اولین کاری که می کنید این است که لیست ترکیبات تشکیل دهنده محصولات غذایی را بررسی کنید. 

پس از بررسی کامل لیست مواد تشکیل دهنده، عباراتی مانند این جمله را روی برچسب جستجو کنید:

  • ممکن است حاوی آجیل درختی باشد
  • تولید شده با استفاده از تجهیزات مشترک با آجیل درختی یا بادام زمینی

اگرچه ممکن است در بعضی از این غذاها از مغزیجات استفاده نشده باشد، اما هشدارها برای این است که به مردم اطلاع دهند که ممکن است این ماده غذایی حاوی مغزیجات باشد.

 ترکیب شدن مواد غذایی با مغزیجات و بادام زمینی همچنین می تواند به طور اتفاقی از طریق «آلودگی از طریق مجاورت» در کارخانه تولید کننده اتفاق بیفتد، به این معنی که ممکن است مواد غذایی با استفاده از ماشین آلات و تجهیزاتی تولید شوند که به طور مشترک برای فرآوری سایر مواد غذایی با بادام زمینی و مغزیجات استفاده می شود. با این حال هر چند که تولیدکنندگان ملزم نیستند آغشته شدن تصادفی مواد غذایی با بادام زمینی یا آجیل درختی را روی برچسب ذکر کنند، اما بسیاری از آنها این کار را انجام می دهند. 

غذاهای پرخطر در حساسیت به بادام زمینی و مغزیجات در کودکان شامل موارد زیر می باشند:

  • کوکی ها و غذاهای آماده و پخته شده : حتی اگرغذاهای پخته شده فاقد مغزیجات باشند، ممکن است از طریق آلودگی متقاطع با بادام زمینی یا دیگر مغزیجات ترکیب شده باشند. مگر اینکه شما بدانید که محصول غذایی دقیقاً حاوی چه موادی است و در کجا تولید شده است، اگر از مصرف کوکی های یا شیرینی فروشگاهی و سایر غذاهای پخته شده در سوپر مارکت ها اجتناب کنید بسیار ایمن تر خواهید بود. 
  • آب نبات : آبنبات های ساخته شده توسط شیرینی پزیهای محلی یا تولید کنندگان آبنبات های خانگی ممکن است دستورالعمل های محرمانه و خصوصی برای تولید محصولات خود داشته باشند که حاوی آجیل یا مغزیجات است. بنابراین اگر کودک شما آلرژی به بادام زمینی و مغزیجات دارد ایمن ترین کار این است که آبنبات را فقط از تولیدکنندگان بزرگ تهیه کنید که بر چسب های محصولات آنها بی خطر بودن آنها را تایید می کند.
  • بستنی : متاسفانه آلودگی متقاطع در بستنی فروشی ها به دلیل استفاده از ظروف مشترک برای اسکوپ های مختلف وجود دارد. این امکان در فروشگاه های بستنی، فرنی، یخمک و ماست نیز وجود دارد. زیرا اغلب از دستگاه ها و ظروف یکسان برای تهیه طعم های مختلف استفاده می شود. در این مورد هم مانند آبنبات عمل کنید و بستنی را از سوپرمارکت بخرید و مطمئن شوید که توسط یک تولید کننده بزرگ ساخته شده و برچسب آن نیز بی خطر بودن را نشان می دهد.
  • غذاهای آسیایی ، آفریقایی و سایر غذاها : غذاهای آفریقایی و آسیایی (به ویژه تایلندی، چینی و هندی) اغلب حاوی بادام زمینی یا آجیلهای درختی هستند. در غذاهای مکزیکی و مدیترانه ای نیز ممکن است از آجیل استفاده شود، بنابراین خطر آلودگی در اثر مجاورت در این غذاها زیاد است. 
  • سس ها : بسیاری از آشپزها از بادام زمینی یا کره بادام زمینی برای غلیظ شدن سس فلفل قرمز و سایر سس ها استفاده می کنند.

همیشه محتاط باشید

حتی اگر معمولاً محصولات غذایی که مصرف میکنید حاوی مغزیجات نیستند ، اما ممکن است تولیدکنندگان گاهی اوقات فرآیند خود را در طول زمان تغییر دهند. به عنوان مثال ، یک کارخانه ممکن است بخشی از تولید خود را به شرکتی واگذار کند که از دستگاه ‌های مشترک برای تولید محصولات فرآوری شده با مغزیجات و بادام زمینی استفاده می کند. در این موارد دو ماده غذایی تولید می شود که به نظر میرسد یکسان هستند اما در اصل در روند تولید با هم تفاوت دارند. از آنجا که ترکیبات تشکیل دهنده مواد غذایی ممکن است تغییر کنند، هر بار برچسب آنها را بخوانید، حتی اگر آن غذا در گذشته برای افرادی که حساسیت به بادام زمینی و مغزیجات دارند بی خطر بوده است.

چه موارد دیگری را در مورد حساسیت به بادام زمینی مغزیجات در کودکان باید بدانم؟

  • برای کمک به کاهش تماس با مواد حساسیت زا مانند مغزیجات ،بادام هندی و آجیل های درختی موارد زیر را رعایت کنید: 
  •  اگر بادام زمینی و آجیل را در خانه خود نگهداری می کنید، مراقب آلودگی در اثر مجاورت باشید که ممکن است در ظروف آشپزی اتفاق بیفتد. به عنوان مثال، اطمینان حاصل کنید که از چاقویی که برای تهیه ساندویچ کره بادام زمینی استفاده می کنید، در تهیه غذا برای کودک مبتلا به آلرژی به بادام زمینی و مغزیجات استفاده نشود و نان های مغزدار را در همان توستر نان های دیگر برشته نکنید. 
  •  غذاهای پخته شده را که خودتان درست نکرده اید، یا هر غذای دیگری که ترکیبات آن مشخص نیست را به کودک خود ندهید.
  •  به افرادی که به کودک شما غذا میدهند از پیش خدمت ها گرفته تا کارمندان کافه تریا در مدرسه را از حساسیت کودک خود با خبر سازید. اگر مدیر یا صاحب یک رستوران از درخواست شما برای تهیه غذایی بدون بادام زمینی یا آجیل ناراحت است، در آنجا غذا نخورید.
  • حواستان به غذایی که کودک در مدرسه به عنوان ناهار یامیان وعده می خورد باشد. همچنین خوراکی های که در بازی ها و مهمانی ها یا مراسم مدرسه و سایر گردش ها به کودکان داده می شود را دربررسی کنید. 
  • برای اطمینان از انجام به موقع اقدامات مورد نیاز در مواقع اورژانسی که توسط متخصص اطفال توصیه شده است با مدیر یا مسئول بهداشت و سلامت کودکان در مدرسه هماهنگ شوید. 
  • قلم اپی نفرین را همیشه به همراه خود در دسترس نگه دارید نه در داشبورد اتومبیل! در زمان آنافیلاکسی ثانیه ها نیز مهم اند. شما می توانید با کمی آمادگی مطمئن شوید که حساسیت به بادام زمینی و مغزیجات مانع زندگی روزمره شاد و سالم کودک شما نمی شود.

دیدگاه ها (0)



















مقاله مرتبط