حساسیت به تخم مرغ در کودکان

0
حساسیت به تخم مرغ در کودکان

در بدن هر کودک، سیستم دفاعی وظیفه مبارزه با عفونت ها را بر عهده دارد. در کودکانی که نسبت به تخم مرغ آلرژی دارند، سیستم ایمنی بدن نسبت به پروتئین های موجود در تخم مرغ واکنش نشان می دهد. در واقع این کودکان اگر از تخم مرغ و یا محصولات حاوی تخم مرغ استفاده کنند، سیستم دفاعی بدن پروتئین های موجود در آن را به عنوان مهاجم خطرناک شناسایی می کند. واکنش سیستم دفاعی بدن در چنین شرایطی، مبارزه شدید با این مهاجمان است. این واکنش به شکل حساسیت یا آلرژی در بدن فرد نمود پیدا می کند. به طور متوسط حدود ۲ درصد از کودکان حساسیت به تخم مرغ را تجربه می کنند. آلرژی به تخم مرغ در کودکان اکثرا از سن ۱۶ سالگی تشدید می شود.

علائم و نشانه های آلرژی یا حساسیت به تخم مرغ

بدن کودکان مبتلا به آلرژی یا حساسیت به تخم مرغ ، در صورت مصرف مواد غذایی حاوی تخم مرغ، یک ماده شیمیایی شبیه به هیستامین را آزاد می کند. این فرایند ممکن است علائم زیر را به همراه داشته باشد:

  • خس خس سینه
  • مشکلات تنفسی
  • سرفه
  • کوفتگی
  • گرفتگی گلو
  • درد معده
  • استفراغ
  • اسهال
  • خارش چشم، آبریزش چشم و یا تورم آن ها  
  • کهیر
  • لکه های قرمز
  • تورم
  • افت فشار خون، ممکن است به شکل سرگیجه یا از حال رفتن بروز کند.

واکنش های ناشی از آلرژی یا حساسیت به به تخم مرغ می تواند شکل های متنوعی داشته باشد. حتی یک فرد می تواند در بازه های زمانی مختلف، واکنش های متفاوتی را نسبت به حساسیت به تخم مرغ نشان دهد. همچنین برخی از واکنش ها خفیف هستند و فقط بخشی از بدن فرد را درگیر می کند، مانند کهیر های پوستی. در مواردی، حتی افرادی که در گذشته واکنش های خفیفی نسبت به این ماده غذایی داشتند نیز ممکن است بعدا دچار واکنش های شدیدتری شوند.

آلرژی به تخم مرغ می تواند یک واکنش شدید و خطرناک تحت عنوان آنافیلاکسی را ایجاد کند. آنافیلاکسی ممکن است در افراد با علائم خفیف شروع شود، اما می تواند به سرعت تشدید شود. فرد ممکن است سخت نفس بکشد و یا از حال برود. آنافیلاکسی ممکن است بخش های مختلف بدن بیمار را درگیر کند. آنافیلاکسی اگر به موقع درمان نشود، می تواند زندگی فرد را به خطر بیاندازد.

تشخیص آلرژی یا حساسیت به تخم مرغ چگونه است؟

تشخیص آلرژی به تخم مرغ می تواند با آزمایش خون و یا تست پوستی انجام می شود. آزمایش پوست یکی از آزمایش های رایج برای تشخیص آلرژی به تخم مرغ است. آزمایش پوست به پزشک این امکان را می دهد که طی مدت ۱۵ دقیقه، میزان حساسیت کودک به تخم مرغ را بسنجد.

برای انجام این آزمایش:

  • مقدار کمی عصاره تخم مرغ را روی پوست قرار می دهند.
  • لایه بیرونی پوست را با ضرباتی می لرزانند و یا خراش کوچکی روی پوست ایجاد می کند.
  • اگر منطقه مورد نظر متورم و قرمز شود (مانند نیش پشه)، می تواند نتیجه گرفت که کودک به تخم مرغ حساسیت یا آلرژی دارد.

اگر آزمایش پوست موفقیت آمیز نبود، یک آزمایش خون می تواند جایگزین مناسبی برای آن باشد. مشخص شدن نتایج آزمایش خون می تواند چند روز تا چند هفته به طول انجامد و هیچ گاه این دسته از آزمایش ها کاملا دقیق نیستند. در این موارد کودک شما باید توسط یک پزشک متخصص کودکان معاینه شود.

درمان آلرژی یا حساسیت به تخم مرغ در کودکان

اگر فرزند شما نسبت به تخم مرغ حساسیت دارد، بهتر است همیشه دو قلم اپینفرین همراه خود داشته باشید تا در صورت بروز واکنش های شدید از آن استفاده کنید. قلم اپینفرین یک داروی تجویزی است که در یک ظرف خاص و قابل حمل قرار دارد. استفاده از این قلم بسیار آسان است. پزشک شما می تواند روش کار با این سرنگ را به شما نشان دهد. کودکانی که به سن مشخصی رسیده اند می توانند نحوه ی تزریق را خودشان به تنهایی یاد بگیرند.

حساسیت به تخم مرغ در کودکان : قلم اپی نفرین
قلم اپینفرین

پزشکان همچنین می توانند یک برنامه عملی را برای کنترل آلرژی به تخم مرغ ارائه کنند. این برنامه به شما کمک می کند تا برای تشخیص و درمان واکنش ها به خوبی آماده باشید. بهتر است این برنامه عملی را با افرادی که مسئول نگهداری از فرزند شما هستند (مانند اقوام، مسئولان مدرسه و والدین در مهمانی ها و بازی های دسته جمعی) به اشتراک بگذارید. مطمئن شوید که کودک تان دستبند هشدار پزشکی را همواره به دست داشته باشد تا اطرافیان نسبت به حساسیت او به تخم مرغ آگاه شوند. 

دست بند آلرژی به تخم مرغ در کودکان
دستبند هشدار پزشکی

هر ثانیه در یک واکنش آلرژیک مهم است. اگر کودک شما علائم آلرژیک جدی مانند تورم دهان و گلو و یا مشکلات تنفسی را نشان می دهد، بلافاصله قلم اپینفرین را تزریق کنید. اگر علائم دو بخش مختلف بدن را درگیر کند (مانند کهیر و استفراغ) فوراً تزریق را انجام دهید. سپس با اورژانس تماس بگیرید و کودک خود را به بیمارستان انتقال دهید. فرزند شما باید تحت نظارت پزشک باشد، چرا که حتی اگر علائم اولیه ملایم باشند و یا سریع از بین بروند، همواره خطر بروز موج دوم و شدید تره واکنش های ناشی از حساسیت به تخم مرغ وجود دارد.

والدین چه کارهایی می توانند انجام دهند؟

اگر کودک شما دچار آلرژی یا حساسیت به تخم مرغ است، می توانید به او در زمینه معرفی روش های اجتناب از مصرف تخم مرغ، کمک کنید. برچسب ها و مواد اولیه استفاده شده در خوراکی ها را خوب بخوانید. تخم مرغ در بسیاری از مواد غذایی که حتی انتظار آن را ندارید، استفاده شده است.

مطالعه برچسب های غذایی

برخی از غذاها، اگرچه از روی لیست مواد اولیه مناسب به نظر می رسند، اما ممکن است در فرایند تولید با تخم مرغ در تماس بوده باشند. به این امر آلودگی مقطعی گفته می شود. شما می توانید عبارت های توصیه ای محصولات را نیز بررسی کنید. این عبارت ها شامل مواردی همچون «ممکن است شامل تخم مرغ باشد»، «تولید شده در وسایلی که برای فرآوری تخم مرغ نیز از آنها استفاده می شود» و یا «فراوری شده در وسایلی که برای تخم مرغ نیز استفاده شده است» می شوند. توجه داشته باشید که همه کمپانی ها از علائم آلودگی مقطعی استفاده نمی کنند. بنابراین برای اطمینان، می توانید با کمپانی تماس بگیرید و از آن ها در خصوص محصول مورد نظر سوال کنید. هرکسی که غذای کودک شما را آماده می کنید، باید قبل از تهیه غذا دست های خود را به خوبی با آب و صابون بشوید.

شستن دست های کودک

کودک تان باید قبل از خوردن غذا دست های خود را بشوید. اگر آب و صابون در اختیار نبود، از دستمال های مرطوب کننده استفاده کنید. برای پاک کردن دست ها نباید از ژل و اسپری های ضد عفونی کننده استفاده کنید. این محصولات می توانند ویروس و جرم ها را از بین ببرند اما نمی توانند پروتئین های تخم مرغ را که مشکل ساز هستند، از بین ببرند.

برای محافظت از کودک مبتلا به آلرژی یا حساسیت به تخم مرغ مواد غذایی که حاوی تخم مرغ هستند در جایی مخصوصی در یخچال قرار دهید تا کودک تان با آن در تماس نباشد. هنگام تهیه ی غذا، ظروف را با صابون ظرفشویی و آب داغ بشویید تا هیچ اثری از تخم مرغ بر روی آن ها نماند.

حصول اطمینان از نبودن تخم مرغ در غذای رستوران ها

هنگام خوردن غذای بیرون از خانه، اطمینان حاصل کنید که قلم اپینفرین با خود به همراه داشته باشید. به تاریخ انقضای قلم اپینفرین ها دقت کنید. همچنین بهتر است مسئولین رستوران و افرادی که مشغول تهیه غذا هستند را در خصوص آلرژی فرزندتان نسبت به تخم مرغ، آگاه کنید. گاهی، ممکن است بخواهید غذای مخصوص کودکتان را به رستوران ببرید تا انتخاب های امن تری در اختیار داشته باشید. در رستوران هایی که سرآشپز و یا مدیر رستوران توانایی انجام درخواست شما برای تهیه غذاهای امن را نمی توانند اجرا کنند، غذا نخورید.

چه چیز های دیگری را باید بدانیم؟

در گذشته، افرادی که به آلرژی یا حساسیت به تخم مرغ مبتلا بودند برای تزریق واکسن آنفولانزا، با پزشک خود مشورت می کردند. چرا که برای تهیه این واکسن، ویروس آنفولانزا را در داخل تخم مرغ پرورش می دهند. امروزه متخصصین معتقد هستند که کودکانی که دچار آلرژی به تخم مرغ هستند، در خطر شدید واکنش به واکسن نیستند. میزان آلودگی به پروتئین های تخم مرغ در واکسن بسیار کم است و می تواند برای افراد مبتلا به آلرژی یا حساسیت به تخم مرغ خطر کمتری داشته باشد. واکسن آنفولانزا برای کودکان بزرگتر از۶ ماه در فصل های شیوع این بیماری، پیشنهاد می شود. اگر نگران این موضوع هستید، می توانید فرزند خود را برای تزریق واکسن به مطب پزشک ببرید تا در صورت بروز هرگونه علائم، تحت نظارت پزشک درمان شود.

دیدگاه ها (0)



















مقاله مرتبط