بیماری آپاندیس در کودکان

آپاندیس اندام کوچکی است که در سمت راست و پایینی شکم قرار دارد و به روده بزرگ متصل شده است. هنگامی که آپاندیس عفونی می شود، عارضه ای رخ می دهد که به آن بیماری آپاندیس می گویند. بیماری آپاندیس در کودکان از فوریت های پزشکی به حساب می آید که باید هرچه سریع تر به آن رسیدگی کرد. در ایم مقاله شما را با علائم، عوارض راه های تشخیص و درمان بیماری آپاندیس در کودکان آشنا خواهیم کرد.

علائم آپاندیس در کودکان کدامند؟

از اولین علائم ابتلا به بیماری آپاندیس در کودکان میتوان به تب خفیف و درد در اطراف ناف کودک اشاره کرد. ممکن است این عارضه در ابتدا ممکن است به شکل معده درد بروز کند، اما به مرور بدتر شده و به تدریج به سمت راست و پایین شکم حرکت خواهد کرد. اگر کودک شما دچار شکم درد شده است، بهتر است در ابتدا علائم زیر را بررسی کنید:

• درد شدید، عمدتا در اطراف ناف یا در قسمت پایین سمت راست شکم (ممکن است درد در ابتدا به شکل دوره ای بروز کند، سپس ثابت شود و افزایش پیدا کند).
  • تب خفیف
  • از دست دادن اشتها
  • حالت تهوع (احساس بیماری) و استفراغ
  • اسهال (به خصوص مقدار کمی همراه با مخاط)
  • تورم شکم

اگر درد به سمت شکم گسترش یابد، ممکن است به معنی ترکیدن آپاندیس باشد. پزشکان  به این حالت پارگی آپاندیس در کودکان می گویند و از موارد بسیار جدی است. تب شدید ۴۰ درجه سانتیگراد هم از نشانه های دیگر ترکیدن آپاندیس است. اگر فکر می کنید فرزندتان به بیماری آپاندیس مبتلا شده است، سریعاً با پزشک خود تماس بگیرید. هر چه زودتر به بیمارستان مراجعه کنید، درمان بیماری آپاندیس در کودکان آسان تر خواهد بود.

آپاندیس در کودکان

مشکلات ناشی از عدم درمان به موقع آپاندیس کدامند؟

اگر این زائده آلوده برداشته نشود، ممکن است حدود ۴۸ تا ۷۲ ساعت پس از شروع اولین علائم، بترکد. این امر می تواند باکتری ها را در داخل بدن پخش کند. عفونت ممکن است مجموعه بزرگی از چرک (آبسه) را تشکیل دهد و یا در سراسر شکم گسترش یابد.

کودکان در چه سنی ممکن است دچار مشکلات آپاندیس شوند؟

آپاندیس بیشتر در کودکان و نوجوانان بین ۵ تا ۲۰ ساله دیده می شود. این بیماری در نوزادان بسیار نادر است.

علت آپاندیس در کودکان چیست؟

وقتی آپاندیس مسدود شود، باکتری های زیادی می توانند در این زائده کوچک رشد کنند و عفونت ایجاد کنند. برخی از مواردی که می توانند سبب مسدود شدن آپاندیس و ورم کردن آن شوند، عبارتند از:

بیماری آپاندیس در کودکان مسری نیست. بچه ها نمی توانند آن را از کسی بگیرند و یا به کسی منتقل کنند.

تشخیص آپاندیس چگونه است؟

ممکن است علائم بیماری آپاندیس در کودکان مانند سایر مشکلات پزشکی (از جمله سنگ کلیه، ذات الریه یا عفونت دستگاه ادراری) باشد. بنابراین تشخیص آن برای پزشکان می تواند چالش برانگیز باشد. برای آگاهی از وجود آپاندیس در کودکان، پزشک شکم را از نظر علائم درد و حساسیت معاینه می کند. پزشک همچنین ممکن است دستور انجام آزمایش خون و ادرار بدهد. برای  برخی از کودکان، تشخیص با عکس برداری اشعه ایکس از شکم و قفسه سینه و یا سونوگرافی یا اسکن CAT انجام می شود. درصورتی است که کودک شما نیاز به جراحی داشته باشد، تیم پزشکی ممکن است به شما بگوید که به کودک خود هیچ نوع غذا یا نوشیدنی ندهید.

درمان بیماری آپاندیس در کودکان چگونه است؟

آپاندیس آلوده با کمک جراحی از بدن خارج می شود. به این عمل جراحی آپاندکتومی گفته می شود. بیشتر اوقات جراحان از دستگاه کوچکی به نام لاپاراسکوپ استفاده می کنند تا از طریق یک برش کوچک روی شکم، آپاندیس را بردارند. کودکانی که این جراحی را انجام می دهند معمولاً یک روز در بیمارستان بستری می شوند. تیم مراقبت ممکن است قبل و بعد از جراحی، مایعات و آنتی بیوتیک های وریدی (IV) تجویز کنند. این کار به جلوگیری از مشکلاتی از جمله بروز عفونت کمک خواهد کرد. کودکان در صورت نیاز از دارو های مسکن استفاده می کنند. کودکی که دچار آپاندیس ترکیده شده است، ممکن است زمان بیشتری را پس از عمل در بیمارستان سپری کند. در این دوران آنتی بیوتیک ها باکتری های پخش شده در بدن را از بین می برند و عفونت ها را کاملا از بین می برند.

آیا بیماری آپاندیس در کودکان قابل پیشگیری است؟

هیچ راهی برای جلوگیری از بیماری آپاندیس در کودکان وجود ندارد. با این حال در صورت مراجعه به موقع به پزشک، می توان این عارضه را به موقع تشخیص داد و بدون هیچ مشکلی آن را درمان کرد.