بلاگ

آنفولانزا در کودکان – علائم ، پیشگیری و درمان

بیماری آنفولانزا در کودکان چیست؟

آنفولانزا در کودکان یک بیماری عفونی مربوط به دستگاه تنفسی است که توسط ویروس آنفولانزا ایجاد شده و بینی، گلو و ریه ها را درگیر می کند. این ویروس به راحتی از فردی به فرد دیگر منتقل می شود. شیوع آنفوآنزا از مهر ماه شروع شده و تا اردیبهشت ماه ادامه دارد. در این مقاله شما را با علائم آنفولانزا در کودکان ، راه های پیشگیری و درمان این بیماری آشنا خواهیم کرد.

علائم و نشانه های آنفولانزا در کودکان چیست؟

وقتی افراد به آنفولانزا مبتلا می شوند، معمولاً احساس سرماخوردگی بسیار شدید دارند. بیشتر افراد حدود ۲ روز پس از تماس با ویروس آنفلوانزا احساس بیماری می کنند. علائم بیماران مبتلا شامل موارد زیر است :

نوزادان مبتلا به آنفولانزا نیز ممکن است ناگهان کلافه و ناخوش به نظر برسند.

علائم آنفولانزا در کودکان

آنفولانزای کودکان ممکن است به بیماری جدی مانند ذات الریه تبدیل شود که می تواند برای سلامتی نوزادان و کودکان و حتی بزرگسالان مشکلاتی ایجاد کند و خطرناک باشد. اگر فکر می کنید کودک شما آنفولانزا دارد، فوراً به پزشک متخصص اطفال مراجعه کنید.

علت بروز آنفولانزا در کودکان چیست؟

آنفلوانزا نام خود را از ویروس عامل آن یعنی ویروس آنفلوانزا گرفته است. هنگامی که افراد مبتلا قطرات تنفسی آلوده به ویروس را از طریق سرفه یا عطسه به بیرون منتشر می کنند سایر افراد دیگر آنها را استنشاق می کنند و بیماری به آنها منتقل می شود.

همچنین قطره های آلوده به ویروس می توانند روی اشیا مانند دستگیره درب یا دسته های چرخ های خرید در فروشگاه ها بنشینند و افرادی  که این اشیا را لمس می کنند آلوده کند.

آیا آنفولانزا مسری است؟

بله، آنفولانزا یک بیماری به شدت مسری و واگیر دار است. افراد مبتلا ناقل ویروس هستند و می تواننداز یک روز قبل از احساس بیماری تا رفع علائم ، بیماری را به دیگران سرایت دهند.

این مدت برای بزرگسالان حدود یک هفته است، اما ممکن است برای کودکان و جوانان بیشتر نیز باشد.

آنفولانزا معمولاً در محدوده کمی شیوع می یابد. وقتی بیماری به سرعت گسترش یابد و همزمان افراد زیادی در یک منطقه آلوده و مبتلا شوند، اپیدمی نامیده می شود. اپیدمی هر چند سال یک بار اتفاق می افتد. اگر یک اپیدمی در سراسر جهان گسترش یابد، آن را همه گیری یا پاندمی می نامند.

چه افرادی به آنفولانزا مبتلا می شوند؟

هر کس ممکن است به آنفولانزا مبتلا شود، اما بروز بیماری آنفولانزا در کودکان شایعتر از بزرگسالان است. در برخی از کودکان یا نوزادانی که دارای مشکلات سلامتی هستند ممکن است شدت بیماری زیاد باشد به طوریکه نیاز به مراقبت ویژه داشته باشند.

آنفولانزا چگونه تشخیص داده می شود؟

پزشکان و متخصصان می توانند با انجام معاینه تشخیص دهند که آیا کودک به آنفولانزا مبتلا شده است یا خیر. از آنجا که سایر عفونت ها نیز می توانند علائمی مانند آنفولانزا داشته باشند، پزشک ممکن است یک نمونه مخاط را برای آزمایش به آزمایشگاه بفرستد. آنها یک نمونه از مخاط را با استفاده از فرو کردن یک گوش پاک کن در داخل بینی یا گلوی کودک بر می دارند.

آنفولانزا در کودکان چگونه درمان می شود؟

  • اکثر کودکان مبتلا به آنفولانزا با مراقبت در خانه خود به خود بهبود می یابند. البته باید مطمئن شوید که فرزند شما:
  • برای جلوگیری از کم آبی بدن مایعات زیادی می نوشد
  • به مقدار کافی می خوابد و آرامش دارد
  • برای تسکین تب و درد از استامینوفن یا ایبوپروفن استفاده می کند. مراقب باشید که به کودکان یا نوجوانان آسپرین ندهید زیرا ممکن است باعث بروز سندرم ری شود.
  • لباس های راحتی می پوشد که به راحتی خارج می شوند. کودکان ممکن است یک دقیقه احساس سرما و یک لحظه دیگر احساس گرما کنند.

کودکان باید تا درمان کامل از رفتن به مدرسه خودداری کنند و در خانه بمانند.

زمانی می توانند به مدرسه بروند که بدون استفاده از داروی کاهش دهنده تب حداقل ۲۴ ساعت تب نداشته باشند. بعضی از کودکان نیاز دارند بیشتر در خانه بمانند. از پزشک بپرسید چه مقدار استراحت برای فرزند شما مناسب است.

بعضی از کودکان هنگام ابتلا به آنفولانزا بیشتر از سایرین دچار مشکل می شوند، از جمله:

  • کودکان زیر ۵ سال، به ویژه نوزادان
  • کودکان و نوجوانانی که سیستم ایمنی بدن آنها در اثر داروها یا بیماری ها ضعیف شده است (مانند عفونت HIV)
  • کودکان و نوجوانان مبتلا به بیماری های مزمن (طولانی مدت)، مانند آسم یا دیابت
  • کودکان یا نوجوانانی که به طور منظم آسپرین مصرف می کنند

این کودکان ممکن است نیاز به مراقبت های ویژه پزشکی و گاهی اوقات بستری در بیمارستان داشته باشند.

پزشکان ممکن است داروی ضد ویروسی را برای کودک بسیار بیمار تجویز کنند. این دارو می تواند۱ تا ۲ روز بهبودی آنفولانزا در کودکان را تسریع کند. البته فقط در صورتی موثر است که کودک ظرف ۴۸ ساعت از آغاز آنفولانزا آن را مصرف کتد. اگر پزشک داروی ضد ویروسی برای کودک شما تجویز کرده است، در مورد هرگونه عوارض جانبی احتمالی با او مشورت کنید.

درمان آنفولانزا در کودکان چه مدت طول می کشد؟

تب و سایر علائم آنفلوانزا اغلب پس از ۵ روز از بین می روند، اما ممکن است کودک هنوز سرفه داشته باشد یا احساس ضعف کند. علائم آنفولانزا در همه کودکان معمولاً  طی یک یا دو هفته از بین می رود.

آیا می توان از بروز آنفولانزا در کودکان جلوگیری کرد؟

هیچ روش تضمینی برای جلوگیری از آنفولانزا در کودکان وجود ندارد. اما تزریق واکسن آنفولانزا هر ساله می تواند برای پیشگیری از ابتلا به بیماری موثر باشد. هر کودک ۶ ماهه و بالاتر باید هر ساله این واکسن را دریافت کند.

در بیشتر مطب های پزشکان، کلینیک ها و داروخانه ها واکسن آنفلوانزا را از ماه مهر تا اواسط اسفند ارائه می دهند. بهتر است آن را قبل از پایان مهر ماه تهیه کنید. اما حتی اگر در ابتدای فصل آنفولانزا به آن مبتلا نشوید، احتمال ابتلا به آن در ماههای بعدی وجود دارد.

اگر کودک شما بیمار است، تب دارد یا خس خس می کند، با پزشک خود مشورت کنید تا ببینید آیا نیاز به تزریق مجدد واکسن آنفلوانزا وجود دارد یا خیر.

آنفولانزا می تواند مشکلات بزرگی را برای بزرگسالان و همچنین کودکان ایجاد کند. هر کس که به آنفولانزا مبتلا است باید از سایرین دوری کند به ویژه از :

  • زنانی که باردار هستند یا زنانی که تصمیم به باردار شدن دارند، تازه صاحب فرزند شده اند یا شیرده هستند
  • نوزادان و کودکان خردسال
  • کودکان و بزرگسالان با مشکلات و بیماریهای جدی 
  • افراد بستری در بیمارستان یا مراکز مراقبت طولانی مدت، مانند خانه های سالمندان
  • سالمندان ۶۵ سال به بالا

سایر روش های پیشگیری از آنفولانزا در کودکان

انجام این مراحل احتمال انتشار آنفولانزا را کمتر می کند:

  • دستان خود را به خوبی و اغلب با صابون بشویید، به ویژه پس از استفاده از حمام، پس از سرفه یا عطسه، و قبل از خوردن غذا یا تهیه غذا
  • هرگز دستمالهای دست خورده را برندارید.
  • فنجان ها و ظروف غذا را به اشتراک نگذارید.
  • اگر کودک شما به آنفولانزا مبتلا است، از او در خانه خود مراقبت کنید و اگر خودتان نیز بیمار هستید در خانه بمانید.
  • هنگام سرفه یا عطسه دهان و بینی خود را با دستمال بپوشانید، سپس آن را در سطل آشغال قرار دهید.
  • اگر دستمال ندارید، نه در کف دستان خود بلکه در قسمت بالای آرنج سرفه یا عطسه کنید.
کارت ویزیت دکتر فرناز محامدی متخصص کودکان و نوزادان (اطفال)
دکتر فرناز محامدی متخصص اطفال

دکتر فرناز محامدی

متخصص کودکان و نوزادان

تهران، خیابان آیت الله کاشانی، بین حسن آباد و ابراهیمی شمالی، پلاک ۴۳۰، ساختمان آرمیتا، طبقه سوم، واحد ۳۷

تلفن : ۴۴۰۶۱۵۲۷-۰۲۱

مقالات مشابه

ویروس کرونای جدید
کرونا ویروس جدید

نظر دهید