بلاگ

بیماری برونشیت در کودکان

بیماری برونشیت در کودکان – علائم ، پیشگیری و درمان

بیماری برونشیت در کودکان یک بیماری عفونی دستگاه تنفسی است و زمانی اتفاق می افتد که مجاری تنفسی کوچک در ریه به نام برونشیول آلوده به ویروس می شوند. برونشیول هامتورم شده و پر از مخاط می شوند، که باعث دشواری در تنفس می شود. شیوع بیماری برونشیت بیشتر در فصل زمستان است. اغلب اوقات بیماری در خانه قابل کنترل و درمان است. در این مقاله شما را با علائم ، راه های پیشگیری و درمان این بیماری عفونی آشنا خواهیم کرد. 

علائم و نشانه های برونشیت در کودکان چیست؟

اولین علائم برونشیت معمولاً شبیه علائم سرماخوردگی است که شامل موارد زیر می باشند :

  • گرفتگی بینی و احتقان
  • آبریزش بینی
  • سرفه
  • تب

معمولاً علائم این بیماری به خودی خود بهتر می شود، اما گاهی ممکن است سرفه شدت یافته و کودک دچار خس خس سینه شود و یا تنفس پر سر و صدایی داشته باشد. 

چه کسانی به برونشیت مبتلا می شوند؟

  • معمولاً نوزادان و کودکان خردسال را درگیر می کند زیرا مجاری تنفسی کوچک آنها می تواند به راحتی مسدود شود 
  • بیشتر در نوزادان و در ۲ سال اول زندگی شان شایع است
  • بیشتر در نوزادان نارس و کودکان مبتلا به مشکلات ریوی یا قلبی و کودکانی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند دیده می شود

کودکانی که به مهد کودک می روند یا خواهر و برادر مدرسه ای دارند یا اطرافیان سیگاری دارند، در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به برونشیت قرار دارند. کودکان بزرگتر و بزرگسالان نیز ممکن است به برونشیت مبتلا شوند، اما معمولاً شدت بیماری و عفونت در آنها خفیف تر است.

چه عواملی باعث بیماری برونشیت در کودکان می شود؟

ویروس سین ‌سیشیال تنفسی( RSV) شایعترین علت برونشیت در کودکان است. گاهی اوقات، سرماخوردگی و آنفولانزا نیز می توانند باعث ایجاد برونشیت شوند.

 روش تشخیص بیماری برونشیت چگونه است؟

 زمانی که پزشک به بیماری برونشیت در کودکان مشکوک باشد، به صداهای سینه کودک گوش می دهد و همچنین سطح اکسیژن خون را با دستگاه پالس اکسیمتر بررسی می کند. 

معمولاً هیچ آزمایشی لازم نیست. اما پزشک ممکن است با استفاده از یک سواب یا گوش پاک کن نمونه ای از مخاط بینی را برای آزمایش بیشتر جمع آوری کند. این نمونه برای شناسایی نوع ویروس ایجاد کننده بیماری مفید است.  

 اگر سطح اکسیژن خون کودک پایین باشد یا پزشک به ذات الریه مشکوک باشد ، ممکن است نیاز به رادیوگرافی از قفسه سینه باشد. 

بیماری برونشیت در کودکان چگونه در مان می شود؟

 معمولاً بیماری برونشیت در بیشتر کودکان خفیف است و نیازی به درمان دارویی خاصی ندارد. از آنتی ‌بیوتیک ‌ها نمی ‌توان برای درمان برونشیت استفاده کرد زیرا آنتی بیوتیک ها فقط برای از بین بردن عفونت های باکتریایی موثر هستند. اما علت برونشیت در کودکان ویروسی است و آنتی بیوتیک ها برای درمان آن عمل نمی کند.

روش درمانی برونشیت اغلب بر روی کاهش علائم متمرکز است. کودکان مبتلا به برونشیت برای بهبودی به زمان کافی و مایعات فراوان نیاز دارند. بنابراین به طور مکرر هر بار مقداری کمی مایعات به کودک بدهید تا مطمئن شوید که به اندازه کافی مایعات دریافت کرده است.

برای کمک به نرم شدن مخاط در مجاری تنفسی و رفع سرفه و احتقان ، می توانید در اتاق کودک از یک دستگاه مرطوب کننده هوا یا بخور سرد استفاده کنید. دستگاه بخور را مطابق دستورالعمل همراه دستگاه تمیز کنید تا از تجمع قارچ یا باکتری جلوگیری شود. از بخور گرم به دلیل اینکه می توانند باعث سوختگی شوند خودداری کنید. 

رفع گرفتگی بینی ناشی از برونشیت

برای رفع گرفتگی بینی ، از یک اسپری بینی و قطره بینی سالین استفاده کنید خصوصاً قبل از غذا و خوابیدن می تواند مفید باشد.

قبل از دادن هرگونه دارو به کودک با پزشک مشورت کنید. برای نوزادانی که به سن کافی رسیده اند، ممکن است بتوانید دارویی برای کاهش تب و ناراحتی به آنها بدهید.  دستورالعمل دارو برای مقدار دارو و دفعات آن را رعایت کنید. اما نباید به هیچ نوزاد یا کودک خردسال داروهای سرفه و سرماخوردگی داده شود. در صورت عدم اطمینان، می توانید از مشاوره تلفنی دکتر فرناز محامدی متخصص اطفال کمک بگیرید.

نوزادانی که در تنفس مشکل دارند، کمبود آب بدن دارند یا بسیار خسته به نظر می رسند، باید توسط پزشک متخصص اطفال معاینه شوند. ممکن است کودکانی که علائم شدیدی دارند برای درمان بیشتر و استفاده از وسایل کمک تنفسی در بیمارستان بستری شوند. 

آیا برونشیت در کودکان مسری است؟

ویروس هایی که باعث برونشیت می شوند ، هنگام سرفه یا عطسه به راحتی از طریق هوا پخش می شوند. این ویروس ها می توانند روی دست ، اسباب بازی ، دستگیره در ، فرش و سایر سطوح زنده بمانند. بیماران مبتلا به برونشیت نیز می توانند تا چند روز یا حتی چند هفته مسری باشند و بیماری را به سایرین منتقل کنند.

بهبودی برونشیت در کودکان چه مدت طول می کشد؟

 بهبودی برونشیت معمولاً حدود ۱ تا ۲ هفته طول می کشد. گاهی اوقات ممکن است چندین هفته طول بکشد تا علائم به طور کامل از بین بروند.

آیا می توان از بیماری برونشیت در کودکان پیشگیری کرد؟

معمولا شستن دست ها، بهترین راه برای پیشگیری از بیماری برونشیت در کودکان و شیوع ویروس های مسبب این بیماری و سایر عفونتها می باشد. 

همچنین:

  • نوزادان را از هر فردی که مبتلا به سرماخوردگی است یا سرفه می کند دور نگه دارید.
  • کودکان را از دود سیگار دور نگه دارید.
  • اسباب بازی ها و سطوح را تمیز نگه دارید.

چه موقع باید با پزشک تماس بگیرم؟

برونشیت در کودکان اغلب یک بیماری خفیف است. اما گاهی اوقات می تواند علائم شدیدی داشته باشد. وقتی این اتفاق می افتد، کودک باید در بیمارستان بستری شود. 

در صورت مشاهده موارد زیر در کودک بلافاصله به پزشک و مرکز درمانی مراجعه کنید:

  • دارای تنفس سریع و کم عمق یا سطحی است و شکم کودک در هنگام تنفس به سرعت بالا و پایین می رود 
  • تنفس دشواری دارد به طوری که هنگام نفس کشیدن ، ناحیه زیر دنده ها، بین دنده ها و  یا گردن کودک فرو می رود
  • گشاد شدن سوراخ های بینی
  • بسیار پر سرو صدا است و نمی توان او را آرام کرد 
  • بسیار خسته است و قادر نیست برای تغذیه از خواب بیدار شود
  • اشتهای کمی دارد یا تغذیه خوبی ندارد
  • کمتر از حد معمول ادرار یا مدفوع دارد
  • لب ها، زبان یا ناخن ها به رنگ آبی است

هر مادری کودک خود را بهتر درک می کند و اگر به عنوان مادر احساس می کنید حال کودک خوب نیست یامشکلاتی دارد سریعاً با پزشک تماس بگیرید.

کارت ویزیت دکتر فرناز محامدی متخصص کودکان و نوزادان (اطفال)
دکتر فرناز محامدی متخصص اطفال

دکتر فرناز محامدی

متخصص کودکان و نوزادان

تهران، خیابان آیت الله کاشانی، بین حسن آباد و ابراهیمی شمالی، پلاک ۴۳۰، ساختمان آرمیتا، طبقه سوم، واحد ۳۷

تلفن : ۴۴۰۶۱۵۲۷-۰۲۱

مقالات مشابه

نظر دهید