حساسیت پوستی کهیر در کودکان و نوزادان

0
حساسیت پوستی کهیر در کودکان و نوزادان

حساسیت پوستی کهیر چیست؟

حساسیت پوستی کهیر در کودکان و نوزادان در واقع برجستگی ها و یا برآمدگی هایی شبیه به جوش بر روی پوست کودک است. کهیر (یا به انگلیسی Urticaria) واکنش پوستی شایعی است که در برابر یک آلرژن ( ماده ای که سبب بروز حساسیت می شود) ایجاد می شود. لکه های کهیر می توانند در هر نقطه از بدن کودک ظاهر شوند. کهیر ها می توانند مانند نقاط کوچک ریز باشند و یا به شکل لکه ها و برجستگی های بزرگ متصل به هم بر روی پوست کودک نمایان شوند. کهیرهای جدا از هم می توانند برای چند ساعت تا چند روز (بعضی اوقات بیشتر از یک هفته) در هر نقطه از بدن کودک دوام بیاورند. ممکن است کهیر های جدید جایگزین آنهایی شوند که قبلا محو شده اند. کهیرهایی که به مدت ۶ هفته یا کمتر بمانند ، کهیر حاد نامیده می شوند. آنهایی که بیش از ۶ هفته ادامه پیدا کنند را کهیر مزمن می نامند. در ادامه با راه های درمان کهیر پوستی در کودکان آشنا خواهید شد. در صورت تمایل از مقاله انواع حساسیت های پوستی در کودکان و نوزادان بازدید بفرمایید.

چه عواملی باعث بروز حساسیت پوستی کهیر می شود؟

حساسیت پوستی کهیر در کودکان می تواند ناشی از واکنش بدن به یک عامل آلرژی زا باشد. سایر عواملی که می توانند عامل به وجود آورنده کهیر بر روی پوست کودک باشند شامل:

در بعضی موارد، فرد ممکن است دچار کهیر پوستی و آنژیو اِدِم باشد. آنژیوادم شرایطی است که سبب تورم بخش های دور چشم لب، دست، پا و یا گلو می شود. در شرایط بسیار خاص، کهیر و آنژیوادم می توانند ناشی از یک واکنش آلرژیک باشند که تمامی بدن را درگیر کرده است و به شوک آنافیلاکتیک منجر می شود.

جوش های قرمز کهیر پوستی زمانی بروز پیدا می کنند که سلول های خونی، ماده شیمیایی هیستامین را در جریان خون آزاد می کنند. مایعات بدن زیر پوست جمع می شوند و لکه ها و جوش های بزرگ را ایجاد کنند و حساسیت پوستی کهیر را به وجود می آورند. این فرایند می تواند به دلایل مختلفی اتفاق بیافتد اما در بسیاری موارد علت اصلی آن هرگز یافت نمی شود.

در اکثر موارد، کهیر با یک واکنش آلرژیک همراه است که می تواند سبب شود پوست کودک در عرض چند دقیقه قرمز و متورم شود. آلرژی های رایج شامل موارد زیر است:

  • غذاها، به ویژه صدف، بادام زمینی و آجیل های درختی، شیر و میوه
  • داروها (آنتی بیوتیک ها) و یا تزریق های آلرژیک (مانند پنی سیلین)
  • حیوانات (خانگی و یا غیر اهلی)
  • گرده گل
  • نیش خزندگان و حشرات

گاهی اوقات حساسیت پوستی کهیر هیچ ارتباطی با آلرژی ندارد. عوامل دیگر به وجود آورنده کهیر عبارتند از:

  • عفونت ها، از جمله عفونت های ویروسی
  • ورزش
  • استرس و اضطراب  
  • قرار گرفتن در معرض نور مستقیم خورشید     
  • قرار گرفتن در معرض سرما، مانند آب سرد یا برف
  • تماس با مواد شیمیایی
  • خاراندن زیاد (درماتوگرافی)
  • فشار آوردن به پوست، مانند نشستن بیش از حد طولانی یا حمل کوله پشتی سنگین بر روی شانه

کهیر پوستی ناشی از دلایل فیزیکی (مانند فشار، سرما یا قرار گرفتن در معرض آفتاب) کهیر فیزیکی نامیده می شود.

پیدا کردن عواملی که می توانند سبب بروز کهیر پوستی مزمن شوند، دشوار است. با این حال کهیر می تواند در بعضی از موارد با بیماری های سیستم ایمنی بدن، مانند لوپوس، ارتباط داشته باشد. در موارد دیگر داروها، مواد غذایی، حشرات و یا عفونت می توانند آغاز کننده این بیماری باشند. با این حال، اغلب پزشکان نمی توانند علت اصلی بروز کهیر پوستی مزمن را شناسایی کنند.

علائم و نشانه های حساسیت پوستی کهیر در کودکان و نوزادان چیست؟

جوش های برجسته قرمز از علائم اصلی کهیر کودک هستند. جوش ها می توانند:

  • یک مرکز سفید رنگ داشته باشند.
  • به صورت خوشه ای ظاهر شوند.
  • در طی چند ساعت شکل و مکان خود را تغییر دهند.
  • خیلی کوچک باشند و یا در اندازه یک بشقاب بزرگ ظاهر شوند.
  • به صورت لکه ظاهر شده همراه با خارش و سوزش باشند.

کسی که به آنژیوادم نیز مبتلا است ممکن است دچار ورم، لکه های قرمز، تورم یا برآمدگی های بزرگ در اطراف چشم، لب، دست، پا، اندام تناسلی یا گلو باشد. از علائم دیگر می تواند شامل تهوع، استفراغ یا درد شکم باشد. در فرد مبتلا به کهیر و آنژیوادم ممکن اس شوک آنافیلاکسی نیز ایجاد شود. علائم شوک آنافیلاکسی شامل مشکلات تنفسی، افت فشار خون، سرگیجه یا از بین رفتن هوشیاری (کما) می باشد.

کهیر در کودکان و نوزادان چگونه تشخیص داده می شود؟

در بیشتر مواقع، پزشک فقط با نگاه کردن به پوست می تواند کهیر پوستی در نوزادان و کودکان را تشخیص دهد. برای یافتن علت ممکن است از شما درباره سوابق پزشکی فرزندتان، بیماریهای اخیر وی، داروها، احتمال قرار گرفتن وی در معرض آلرژن ها و عوامل استرس زا در طول روز سؤال شود.

اگر فرزند شما کهیر مزمن دارد، پزشک ممکن است از شما بخواهد که یک گزارش روزانه از فعالیت های او، مانند آنچه کودک شما می خورد و می نوشد و نقاطی از بدن که معمولا کهیر در آنجا وجود دارد را ارائه دهید. در شرایطی ممکن است پزشک معالج آزمایش های تشخیصی، مانند آزمایش خون و آزمایشات آلرژی را تجویز کند. برای یافت علت دقیق این عارضه، پزشک همچنین ممکن است به بررسی عوامل دیگری که می توانند باعث بروز کهیر شوند، مانند تیروئید و یا هپاتیت، نیز بپردازد.  

درمان کهیر پوستی در کودکان و نوزادان

برای معاینه فیزیکی و درمان کهیر پوستی در کودکان، پزشک ممکن است یک قطعه یخ را روی پوست کودک شما بگذارد تا واکنش این عارضه پوستی در برابر سرما را بررسی کند. پزشک همچنین ممکن است یک کیسه ماسه و یا یک ماده سنگین دیگر را روی ران ها قرار دهد تا نقش فشار در بروز کهیر های پوستی را شناسایی کند.

در بسیاری از موارد، کهیرهای خفیف معمولا نیازی به درمان ندارند و به خودی خود از بین می روند. در صورتی که یک عامل مشخص در بروز کهیر ها پیدا شود، اجتناب از آن عامل بخشی از درمان خواهد بود. اگر بیمار همراه با کهیر پوستی احساس خارش کند، پزشک ممکن است داروی آنتی هیستامین را توصیه کند تا انتشار هیستامین در جریان خون را مسدود کند و از شدیدتر شدن بیماری جلوگیری کند. برای درمان کهیر پوستی مزمن در کودکان  پزشک ممکن است یک داروی خاص (غیر آرام بخش ها) و یا آنتی هیستامین بدون نسخه را برای استفاده روزانه توصیه کند. البته واکنش بیماران نسبت به دارو ها متفاوت است. بنابراین برای یافتن یک روش موثر برای درمان کهیر پوستی در کودکان ، حتما با پزشک کودک خود همکاری و مشورت داشته باشید.

اگر آنتی هیستامین موثر نباشد، پزشک ممکن است آنتی هیستامین قوی تر، داروهای دیگر و یا ترکیبی از داروها را پیشنهاد دهد. در موارد نادر، پزشک ممکن است قرص استروئیدی یا مایع را برای درمان بیماری کهیر مزمن تجویز کند. معمولاً این کار فقط برای مدت کوتاهی (۵ روز تا ۲ هفته) انجام می شود تا از عوارض جانبی مضر مصرف استروئید جلوگیری شود.

موارد نیاز به مراقبت فوری پزشکی در کهیر پوستی کودکان و نوزادان

شوک آنافیلاکسی و حملات بد کهیر پوستی یا آنژیو اِدِم نادر است. زمانی که این اتفاق بیفتد، افراد به مراقبت فوری پزشکی احتیاج دارند. کودکانی که دچار آلرژی های شدید هستند باید در چنین شرایطی اپی نفرین تزریق کنند. اگر کودک شما در معرض واکنش آلرژیک شدید قرار دارد، پزشک به شما و فرزندتان یاد می دهد که چگونه با خیال راحت این تزریق را انجام دهید.

دیدگاه ها (0)



















مقاله مرتبط