بلاگ

حساسیت پوستی کودکان و نوزادان

حساسیت پوستی کودکان + درمان خانگی

حساسیت پوستی کودکان از جمله بیماری های بسیار شایع است. کودکان و نوزادان ممکن است به دفعات هر نوع حساسیت پوستی را تجربه کنند. بیشتر این ضایعات پوستی به خودی خود رفع می شوند و بعضی با کمک روش های درمانی خانگی بهبود پیدا می کنند. در این مقاله شما را با حساسیت پوستی کودکان، آکنه کودک، راش پوستی ناشی از آب دهان ، راش گرمایی در کودکان، راش پوشک در نوزادان، اگزما در کودکان، کراتوز پیلار یا بیماری پوست مرغی، میلیا در کودکان و … و معرفی چندین درمان خانگی مفید و موثر آشنا خواهیم کرد.

آکنه کودک

آکنه کودکان یک حساسیت پوستی شایع و موقتی است. از علائم ضایعات پوستی ایجاد شده توسط این بیماری برجستگی های کوچک و قرمز رنگی هستند که در ماه های اولیه تولد بر روی پوست نوزاد نمایان می شوند.

حساسیت پوستی کودکان - آکنه کودک

درمان های خانگی برای آکنه کودک

راه اول: درمان خانگی آکنه کودک با استفاده از شیر مادر

پنبه را به شیر مادر آغشته کنید به پوست کودک بمالید. بعد از خشک شدن، آن را با آب گرم بشویید. شیر مادر پوست را مرطوب می کند. همچنین حاوی اسید لورئیک است که دارای خواص ضد باکتریایی است و به مبارزه با عفونت و باکتری ها و بهبود آکنه کودک کمک می کند.

راه دوم: درمان خانگی آکنه کودک با استفاده از نشاسته ذرت

نشاسته ذرت را با کمی آب مخلوط کنید تا خمیری شکل شود. روزی یک بار، یک لایه نازک از آن را بر روی آکنه کودک بمالید و حدود یک ساعت بگذارید بر روی پوست بماند، سپس آن را با آب گرم بشویید. نشاسته ذرت یک ماده خشک کننده طبیعی است و به جذب چربی های اضافی پوست کمک می کند.

راه سوم: درمان خانگی آکنه کودک با استفاده از روغن نارگیل

روغن نارگیل (روغن نارگیل خالص) به عنوان یک ماده آبرسان عمل می کند. این روغن باعث آرامش، تغذیه و رطوبت پوست می شود. همچنین مانند شیر مادر حاوی اسید لورئیک است. پنبه را به روغن آغشته کنید و روزی دو بار یک لایه نازک بر روی آکنه کودک بمالید.

بسیاری از حساسیت های پوستی با یک مشاوره تلفنی قابل درمان هستند

دکتر فرناز محامدی متخصص اطفال

راش پوستی ناشی از آب دهان یا راش بزاق

راش پوستی ناشی از آب دهان نوعی حساسیت پوستی همراه با سوزش است. این حساسیت پوستی بر اثر ریختن بزاق اضافی دهان روی صورت، اطراف دهان و گردن کودکان و نوزادان به وجود می آید. این بیماری بسیار شایع است. از علائم این راش پوستی می توان به نواحی خشکی زده پوست که همراه با برجستگی های قرمز کوچک ظاهر می شوند، اشاره کرد.

راش پوستی ناشی از آب دهان - راش بزاق

درمان های خانگی برای راش پوستی ناشی از آب دهان

راه اول: درمان خانگی راش پوستی ناشی از آب دهان با استفاده از پماد وازلین

به منظور محافظت و مرطوب سازی پوست صورت کودک در مقابل راش پوستی ناشی از آب دهان استفاده از پماد وازلین بی فایده نیست.

راه دوم: درمان خانگی راش پوستی ناشی از آب دهان با استفاده از روغن نارگیل

همچنین می توانید روغن نارگیل را در مناطق آسیب دیده بمالید. روغن نارگیل به دلیل چربی زیادی که دارد سوزش را کاهش می دهد. اسید لورئیک موجود در این روغن از احتمال ایجاد عفونت پیشگیری می کند.

آب دهان را فوراً از صورت کودک یا نوزاد پاک کنید و به آرامی آن را خشک کنید. این بهترین روش طبیعی برای کمک به بهبود این نوع حساسیت پوستی کودکان است.

راش گرمایی در کودکان

راش گرمایی، نوعی حساسیت پوستی در کودکان است که بر اثر تغییر دما، تب، لباس اضافی و یا انواع آلرژی های غذایی ایجاد می شود. از علائم این نوع از راش می توان به خارش های پوستی مستمر کودک اشاره کرد.

راش گرمایی در کودکان

درمان های خانگی برای راش گرمایی در کودکان

راه اول: درمان خانگی راش گرمایی در کودکان با استفاده از جوش شیرین

جوش شیرین را با آب مخلوط کرده و روزی دو بار آن را بر مناطق آسیب دیده بمالید. شما می توانید مناطق آسیب دیده را با این محلول بشویید و یا کمپرس کنید. راه حل دیگر برای درمان راش گرمایی در کودکان اضافه کردن یک فنجان جوش شیرین به آب حمام کودک است.

راه دوم: درمان خانگی راش گرمایی در کودکان با استفاده از جو دو سر

جو دوسر نیز دارای خواص ضد التهابی و تسکین دهنده است. شما می توانید یک فنجان جو دوسر پودر شده را به آب حمام کودک خود اضافه کنید و  کودک را به مدت ۲۰ دقیقه در روز با این محلول شستشو دهید. خیلی زود تاثیر این روش را مشاهده خواهید کرد.

دستمال مرطوب خنک یا حمام ولرم نیز کمک کننده خواهد بود. مناطق آسیب دیده را با حوله مالش ندهید و اجازه بدهید هوا بدن کودک را خشک کند.

حساسیت پوستی اریتم توکسیکوم در نوزادان 

حساسیت پوستی اریتم توکسیکوم (Erythema Toxicum) تقریباً در نیمی از نوزادان فول ترم (نوزادی که طی ۳۸ هفته حاملگی  یا بیشتر به دنیا آمده باشد.) رخ می دهد. این حساسیت پوستی ممکن است در هر جای بدن نوزاد به صورت برجستگی های کوچک زرد یا سفید که توسط پوست قرمز احاطه شده است ظاهر شود. اریتم توکسیکوم در بیشتر مواقع دو تا پنج روز پس از تولد ایجاد شود و هنوز علت آن مشخص نیست. هیچ درمانی برای حساسیت پوستی اریتم توکسیکوم وجود ندارد و معمولا علائم آن طی ۱۰ روز خود به خود برطرف می شود.

حساسیت پوستی اریتم توکسیکوم در نوزادان (Erythema Toxicum)

حساسیت پوستی میلیا در کودکان

بر روی گردن و صورت کودک مبتلا به حساسیت پوستی میلیا کیست هایی پر از کراتین به رنگ زرد یا سفید نمایان می شوند. این کیست ها بی ضرر هستند و بر اثر گرفتگی منافذ پوست توسط پوست های مرده ایجاد می شوند. کیست های میلیا به طور معمول پس از چند هفته به خودی خود ناپدید می شوند. البته بعضی از روش های درمانی های خانگی هم برای بهبود علائم این بیماری بی فایده نیستند.

حساسیت پوستی میلیا در کودکان

درمان های خانگی برای حساسیت پوستی میلیا در کودکان

راه اول: درمان خانگی حساسیت پوستی میلیا در کودکان با استفاده از شیر

شیر می تواند گرفتگی منافذ پوستی را از بین ببرد. کمی پنبه بهداشتی را در شیر فرو برده و آن را روی مناطق آسیب دیده بمالید. بگذارید ۱۰ تا ۱۵ دقیقه روی نواحی آسیب دیده بماند تا خشک شود. سپس آن با آب سرد بشویید.

راه دوم: درمان خانگی حساسیت پوستی میلیا در کودکان با استفاده از پودر گل میخک

میخک توانایی حل کردن کراتین را دارد. کمی پودر گل میخک (Ground Cloves)  را با آب مخلوط کرده و خمیر بدست آمده را روی نواحی آسیب دیده بمالید. هرگز از این خمیر در نزدیکی چشم کودک استفاده نکنید. بگذارید روی پوست بماند تا کاملا خشک شود. سپس آن را با آب سرد بشویید.

راه سوم: درمان خانگی حساسیت پوستی میلیا در کودکان با استفاده از آلوئه ورا

آلوئه ورا دارای خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی عالی است. این گیاه می تواند در معالجه پایعات پوستی ملیا بسیار مؤثر باشد. آلوئه ورا را روی مناطق آسیب دیده بمالید. بگذارید خشک شود و سپس آن را با آب سرد بشویید.

راش پوشک در نوزادان

اگرچه راش پوشک بیماری خطرناکی نیس ولی می تواند ناراحتی زیادی برای نوزاد شما ایجاد کند.

پزشکان از این بیماری با نام درماتیت تحریک پذیر پوشک یاد می کنند. نواحی ملتهب و قرمز رنگ بر روی باسن نوزاد از علائم این راش است. راش پوشک معمولا بر اثر دیر عوض کردن پوشک که باعث رشد باکتری ها می شود ایجاد می شود. در بعضی موارد اسهال ، شروع غذاهای جدید برای کودک و آنتی بیوتیک ها نیز باعث این بیماری می شوند.

در موارد شدید ممکن است، علائم دیگری مانند تب و بثورات گسترده نیز بروز کند.

راش پوشک در نوزادان (Diaper Rash)

درمان های خانگی برای کاهش ناراحتی راش پوشک در نوزادان

راه اول: درمان خانگی راش پوشک در نوزادان با استفاده از جو دو سر

مقداری از جو دوسر بدون مواد افزودنی را پودر کنید و با آب حمام نوزاد مخلوط کنید. بگذارید نوزاد شما ۱۵ دقیقه در این آب بماند. این یک روش عالی خانگی برای بهبود راش پوشک و راش گرمایی است.

راه دوم : درمان خانگی راش پوشک در نوزادان با استفاده از شیر مادر

شیر مادر دارای خواص درمانی فوق العاده ای است. کافی است قبل از تعویض پوشک مقداری از شیر مادر را به بثورات بمالید و بگذارید با جریان هوا خشک شود. بسته به شدت بثورات، نتیجه طی چند روز مشاهده خواهد شد.

راه سوم: درمان خانگی راش پوشک در نوزادان با استفاده از روغن نارگیل خالص

روغن نارگیل ساده ترین راه حل برای درمان راش پوشک در خانه است. بعد از تمیز کردن نوزاد، یک لایه نازک از روغن نارگیل خالص را به باسن نوزاد بمالید. بعد از این کار یک پوشک جدید بگذارید. این کار را تکرار کنید تا بثورات به طور کامل ناپدید شوند.

راه چهارم: درمان خانگی راش پوشک در نوزادان با استفاده از جوش شیرین

وان حمام نوزاد خود را از آب پر کنید. دو قاشق غذاخوری جوش شیرین را به آب حمام اضافه کنید و قسمت های ملتهب روی باسن نوزاد را با این آب بشویید. این کار را بیشر از سه بار در روز تکرار نکنید. جوش شیرین باعث کاهش هر نوع باکتری موجود بر روی پوست نوزاد می شود.

راه پنجم: درمان خانگی راش پوشک در نوزادان با استفاده از سرکه سیب

سرکه سیب یکی از آن موارد متداول در خانه است که تقریباً هر کاری انجام می دهد. یک قاشق چایخوری سرکه سیب را برداشته و آن را به نصف فنجان آب اضافه کنید. قبل از تعویض پوشک جدید کمی از آن را بر ناحیه ملتهب باسن بمالید و اجازه دهید تا با جریان هوا خشک شود.

ضایعات پوستی جدی تر در کودکان

بسیاری از ضایعات پوستی خوش خیم هستند ولی بعضی دیگر ممکن است نیاز به مراقبت پزشکی داشته باشند.

درماتیت آتوپیک (اگزما)

درماتیت آتوپیک یا اگزما در کودکان به شکل ضایعات پوستی خارش دار، قرمز و ترک خورده بر روی گونه ها، پیشانی، پوست سر، بدن ، آرنج و زانو نمایان می شوند. به منظور درمان این نوع حساسیت پوستی کودکان پزشک ممکن است از کرم های موضعی استروئیدی استفاده کند.

با این وجود برای کمک به بهبودی درماتیت آتوپیک یا اگزما در کودکان چندین درمان خانگی هم وجود دارد که در زیر به آنها اشاره شده است.

درماتیت آتوپیک در کودکان - اگزما در کودکان

درمان های خانگی برای اگزما در کودکان

راه اول: درمان خانگی اگزما در کودکان با استفاده از روغن نارگیل

روغن نارگیل پوست را مرطوب نگه می دارد و خارش را کاهش می دهد. شما می توانید برای مرطوب نگه داشتن پوست به صورت مرتب از این روغن استفاده کنید.

راه دوم: درمان خانگی اگزما در کودکان با استفاده از نعناع

شما همچنین می توانید از برگ های کوبیده شده نعناع و آب خمیری درست کنید و آن را به نواحی آسیب دیده بمالید. این ترکیب به طور قابل ملاحظه ای باعث التیام کاهش خارش و بهبودی اگزما در کودکان خواهد شد.

راه سوم: درمان خانگی اگزما در کودکان با استفاده از دانه های پاپایا

مخلوط دانه های کوبیده شده میوه پاپایا و آب نیز درمان خانگی دیگری است که استعمال آن خالی از فایده نخواهد بود.

بسیاری از حساسیت های پوستی با یک مشاوره تلفنی قابل درمان هستند

دکتر فرناز محامدی متخصص اطفال

کراتوز پیلار یا بیماری پوست مرغی

بیماری کراتوز پیلار یا بیماری پوست مرغی به شکل برجستگی های قرمز کوچک به همراه خشکی پوست نمایان می شود. این برجستگی ها بر اثر تجمع بیش از حد کراتین و مصدود شدن منافذ پوستی اتفاق می افتد. این نوع از حساست پوستی بیشتر در کودکان رایج است و برای کودک خطری ندارند. در صورتی که به پزشک دسترسی ندارید استفاده از روغن نارگیل جهت مرطوب نگه داشتن پوست و کاهش خارش کمک کننده خواهد بود. در بعضی از موارد شدید تر این بیماری پزشک متخصص اطفال به منظور تسریع روند درمان کراتوز پیلار یا بیماری پوست مرغیاز لوسیون های کرولیتیک خاصی که به تجزیه کراتین و نرم شده پوست کمک می کنند استفاده می کند.

کراتوز پیلار یا بیماری پوست مرغی

دستور العمل پیشگیری از کرونا ویروس جدید

گردآوری شده توسط مرکز بررسی های استراتژیک

مشاوره با متخصص اطفال

با متخصص اطفال خود در مورد گونه های خشک و قرمز نوزاد صحبت کنید.

مراقبت از نوزاد کار راحتی نیست و در بسیاری از موارد گیج کننده است. اما در بیشتر موارد اگر نوزاد شما دارای گونه های قرمز و خشک است، جای هیچ نگرانی نیست. در بسیاری از موارد درمان های خانگی ضایعات پوستی در کودکان و نوزادان کمک کننده است. اما به یاد داشته باشید که این درمان ها در موارد شدید تر بیماری کاری از پیش نمی برند و هرگز جای یک متخصص اطفال خوب را نخواهند گرفت. در موارد ادامه دار یا شدید ضایعات پوستی مشورت با متخصص اطفال را از یاد نبرید.

بیشتر ضایعات پوستی کودکان و نوزادان مانند اگزما و کهیر های پوستی، بی ضرر و قابل درمان هستند. استفاده از درمان های خانگی در بیشتر موارد به تسکین و حتی درمان علائم کمک می کنند. در صورتی که ضایعه پوستی کودک غیر عادی، ادامه دار، و یا وخیم تر شده است بهتر است کودک شما توسط متخصص کودکان معاینه شود.

کارت ویزیت دکتر فرناز محامدی متخصص کودکان و نوزادان (اطفال)
دکتر فرناز محامدی متخصص اطفال

دکتر فرناز محامدی

متخصص کودکان و نوزادان

تهران، خیابان آیت الله کاشانی، بین حسن آباد و ابراهیمی شمالی، پلاک ۴۳۰، ساختمان آرمیتا، طبقه سوم، واحد ۳۷

تلفن : ۴۴۰۶۱۵۲۷-۰۲۱

مقالات مشابه

نظر دهید