زرد زخم در کودکان – علائم ، پیشگیری و درمان

0
زرد زخم در کودکان – علائم ، پیشگیری و درمان

 زرد زخم در کودکان نوعی عفونت پوستی است. این بیماری پوستی به ویژه در سنین پیش دبستانی و ابتدایی بسیار شایع است. این بیماری باعث ایجاد تاول یا زخم در پوست صورت ، دست ها ، پاها و ناحیه پوشک می شود. در این مقاله شما را با علائم ، پیشگیری و درمان این بیماری پوستی آشنا خواهید شد.

چه عواملی باعث زرد زخم در کودکان می شود؟

 در صورتی که پوست کودک قبلاً به دلیل بیماری های دیگری مانند اگزما ، آلرژی به پیچک سمی ، گزش حشرات و بریدگی یا خراش تحریک شده باشد ، احتمال اینکه به زرد زخم نیز مبتلا شود بیشتر است. خاراندن زخم یا بثورات پوستی یکی از دلایل شایع بیماری زرد زخم است. برای مثال بثورات پوستی ناشی از آلرژی به پیچک سمی می تواند عفونت کند و به بیماری زرد زخم تبدیل شود. این اتفاق بیشتر در مناطق گرم و مرطوب رخ می دهد. بنابراین اطمینان از اینکه کودکان دست و صورت خود را به درستی می شویند می تواند در پیشگیری از بروز بیماری زرد زخم مفید باشد.

علائم و نشانه های بیماری زرد زخم در کودکان کدامند؟

 زردزخم ممکن است پوست هر ناحیه ازبدن را درگیر کند ، اما علائم این بیماری پوستی بیشتر در اطراف بینی و دهان ، دست ها و بازوها و در ناحیه پوشک در نوزادان دیده می شود. 

سه نوع زرد زخم در کودکان وجود دارد که شامل غیر تاولی (پوسته ای) ، تاولی (تاول های بزرگ) و اکتیما (زخم) است:

  • زردزخم غیر تاولی یا پوسته ای شایع ترین نوع زرد زخم است که با تاول های ریزی شروع می شود و در نهایت این تاولها ترکیده و پوسته های قرمز رنگ و مرطوبی را ایجاد می کند که ممکن است از آنها مایعی ترشح شود. به تدریج پوسته ای به رنگ زرد مایل به قهوه ای که مانند عسل یا شکر قهوه ای است روی آن را می پوشاند.
  • زرد زخم تاولی باعث ایجاد تاول های بزرگتر حاوی مایعات می شود که در ابتدا شفاف هستند و سپس تیر تر می شوند. این تاول ها معمولا بدون ترکیدن روی پوست می مانند. 
  • زرد زخم اکتیما مانند زخم های سوراخ یا کنده شده است که پوست آن به رنگ زرد با لبه های قرمز رنگ است.

آیا بیماری زرد زخم در کودکان مسری است؟

 زردزخم یک بیماری واگیردار و مسری است و می تواند از شخصی به شخص دیگر منتقل شود. این بیماری معمولاً توسط یکی از دو باکتری زیرایجاد می‌شود

  • استافیلوکوکوس اورئوس 
  • استرپتوکوکوس پیوژنز که به آن استرپتوکوک گروه A نیزگفته می شود و همچنین باعث گلودرد استرپتوکوکی نیز می شود. 

استافیلوکوکوس اورئوس (MRSA)  مقاوم به متی سیلین نیز در حال تبدیل شدن به یکی از علل مهم بروز عفونت زرد زخم است.

 زردزخم هر فردی که با پوست آلوده فرد مبتلا تماس داشته باشد منتقل می شود. همچنین از طریق لمس اشیایی که در معرض پوست عفونی بوده مثل لباس ، ملحفه و حوله نیز می تواند منتقل شود. اگر زرد زخم خارش داشته باشد کودک می تواند با خاراندن ناحیه مبتلا و سپس لمس سایر قسمت های بدن آن را به نواحی دیگر نیز گسترش دهد. 

روش تشخیص زرد زخم در کودکان چگونه است؟

در بیشتر موارد، پزشکان می توانند زرد زخم را بر اساس نوع و ظاهر بثورات پوست تشخیص دهند. گاهی اوقات ممکن است مقداری از مایعات درون این تاول ها را برای آزمایش بیشتر به آزمایشگاه بفرستند. 

درمان بیماری زرد زخم در کودکان چگونه است؟

معمولاً زرد زخم با آنتی بیوتیک درمان می شود، که یا به صورت پمادموضعی است یا به شکل قرص های آنتی بیوتیک است. نحوه مصرف آنتی بیوتیک برای درمان این بیماری به صورت زیر می باشد: 

  • اگر زردزخم فقط ناحیه کوچکی از پوست را تحت تاثیر قرار داده به خصوص اگر  از نوع غیر تاولی باشد، با استفاده از پماد موضعی آنتی بیوتیک به مدت ۵ روز درمان می شود.
  •  اگر عفونت به نواحی دیگر پوست بدن گسترش یافته باشد و یا پماد آنتی بیوتیک موثر نباشد، پزشک ممکن است برای درمان عفونت یک قرص یا محلول آنتی بیوتیک برای ۷ تا ۱۰ روز تجویز کند.

معمولا روند بهبودی زرد زخم در کودکان طی چند روز پس از شروع درمان با آنتی بیوتیک آغاز می شود. باید دقت کنید که دارو های تجویز شده طبق دستورالعمل مصرف شود. در غیر این صورت ، عفونت های پوستی ایجاد شده عمیق تر و جدی تر خواهند شد.

 زمانی که زرد زخم در حال بهبودی است ، هر روز پوست را با گاز تمیز و صابون ضد عفونی کننده به آرامی بشویید. هر قسمت که پوسته پوسته شده را با آب گرم و صابون خیس کنید تا به از بین بردن لایه های مرده پوست کمک کند (لازم نیست همه آن پوسته های را از بین ببرید). 

پزشک متخصص اطفال یا پرستار برای جلوگیری از گسترش عفونت به سایر قسمت های بدن ، احتمالاً توصیه می کنند که مناطق آلوده را با گاز و نوار چسب و یا باند پلاستیکی به شکل آزاد و راحت بپوشانید. برای جلوگیری از خاراندن که می تواند منجر به بدتر شدن عفونت شود، ناخن های کودک خود را کوتاه و تمیز نگه دارید. 

آیا می توان از زرد زخم در کودکان جلوگیری کرد؟

تمیز نگه داشتن پوست می تواند به پیشگیری از زرد زخم کمک کند. کودکان باید دست های خود را به خوبی و مرتب شستشو دهند و به طور منظم دوش بگیرند. توجه ویژه ای به آسیب های پوستی کودکان مانند بریدگی ، خراش ، گزش ، اگزما و بثورات پوستی دیگر مانند راش های ناشی از پیچک های سمی داشته باشید و سعی کنید نواحی آسیب دیده را تمیز و روی آن را پوشیده نگه دارید.

هرکسی در خانواده مبتلا به زرد زخم است باید ناخن های خود را کوتاه کرده و روی زخم های ایجاد شده را با گاز و نوار بپوشاند.

برای جلوگیری از شیوع زرد زخم در بین اعضای خانواده ، اطمینان حاصل کنید که همه افراد از لباس ، ملحفه ، تیغ ، صابون و حوله شخصی خود استفاده می کنند. ملحفه ها ، حوله ها و لباس فرد مبتلا به زرد زخم را جدا کرده و با آب داغ بشویید. سطوح آشپزخانه و خانه خود را تمیز نگه دارید.

چه موقع باید با پزشک تماس بگیرم؟

اگر هر یک از کودکان شما علائم ابتلا به زرد زخم را دارد ، به پزشک مراجعه کنید. به خصوص اگر یکی از اعضای خانواده یا همکلاسی های دیگر کودک به زرد زخم مبتلا بوده است.

اگر کودک شمابه دلیل ابتلا به زرد زخم تحت معالجه قرار دارد ، زخم ها رابا دقت زیر نظر داشته باشید و در صورتی که پوست پس از ۳ روزاز شروع درمان بهبود نیافت و یا در صورت بروز تب برای بررسی بیشتر پزشک تماس بگیرید. همچنین اگر ناحیه اطراف زرد زخم ،  قرمز ، گرم یا حساس شد نیز فوراً با پزشک تماس بگیرید. 

دیدگاه ها (0)



















مقاله مرتبط