بلاگ

جدا کردن اتاق خواب کودک و نوزاد

جدا کردن اتاق خواب نوزاد در سه هفته !

عادت دادن کودک به خوابیدن در اتاق خود، می تواند چالش بزرگی برای بسیاری از والدین باشد. در واقع والدین مقصرین اصلی در این راستا هستند؛ آن ها به کودک خود  اجازه داده اند در تخت خوابشان بخوابد و حالا وی از خوابیدن در اتاق خود، سر باز می زند یا دچار مشکلات خواب می شود. برای مطالعه بیشتر در این رابطه توصیه می شود مقاله ۱۳ نکته کلیدی در رفع مشکلات خواب نوزادان را نیز مطالعه بفرمایید. حال چگونه می توان اتاق خواب کودک را از والدین جدا کرد؟ چه روش هایی به جدا کردن اتاق خواب نوزاد کمک می کند؟

جدا کردن اتاق خواب نوزاد

حتی اگر با خود قسم خورده باشید که هیچ گاه و تحت هیچ شرایطی، در کنار کودک خود نخوابید، روزی قولتان را خواهید شکست. حتی بهترین برنامه ریزی ها برای جدا کردن اتاق کودک می توانند در این راستا با شکست مواجه شوند. اکثر نوزادان دوست دارند در رختخواب والدین خود بخوابند و خیلی سریع این علاقه، به یک عادت همیشگی تبدیل خواهد شد. خبر خوب برای والدین این است که روش های مختلفی برای پس گرفتن تختخواب و جدا کردن اتاق کودک وجود دارند که چندان دشوار نیستند.

برای جدا کردن اتاق خواب نوزاد برنامه داشته باشید.

برای جدا کردن اتاق خواب کودک، بهتر است یک برنامه ریزی مشخص داشته باشید. استراتژی های مختلفی برای تنظیم  خواب کودک  و ایجاد عادات خواب در او وجود دارند که از چند ساعت پیش از زمان خواب وی شروع می شوند. تعیین این استراتژی ها و اقدامات پیش از خواب کودک به شخصیت و احساسات کودک بستگی دارد.

جدا کردن اتاق خواب کودکان از مواردی است که حتما نیاز به مشاوره دارد

دکتر فرناز محامدی متخصص اطفال

روش های مختلف را آزمایش کنید.

سامار باشور، پزشک متخصص اطفال در بیمارستان کودکان کلینیک کلیولند در خصوص عادات پیش از خواب کودکان و نوزادان توضیح می دهد: «ممکن است برخی از کودکان و نوزادان با نشستن والدین در کنار تخت خوابشان ارتباط بهتری برقرار کنند. این در حالی است که شیر دادن نوزادان پیش از خواب ممکن است به بهتر خوابیدن گروهی دیگر از کودکان کمک  کند.» به عنوان مثال، برای خواباندن کودک او را در تخت خواب خودش قرار دهید و در کنار او بنشینید. زمانی که چرت های کوتاه او آغاز شد، از اتاق خارج شوید. همچنین تلاش کنید فاصله صندلی تا گهواره را هر شب بیشتر کنید و صندلی را بیشتر نزدیک به درب اتاق قرار دهید.  

تنها خوابیدن را به نوزاد آموزش دهید.

به کودک بیاموزید که خودش به تنهایی بخوابد. این قسمت شاید سخت ترین مرحله در جدا کردن اتاق خواب کودک باشد. هر نوزادی در طول شب بارها بیدار می شود، اما برای اینکه بتواند بدون مداخله دوباره پدر و مادر دوباره به خواب برود، باید مهارت به تنهایی خوابیدن را بیاموزد. شما ممکن است راه های مختلفی را امتحان کنید اما بسیاری سر زدن به نوزاد در طول شب (به ویژه به هنگام بیداری نوزاد) را بهترین راه می دانند.

نکته کلیدی در این روش این است که والدین بدون بغل کردن نوزاد و یا خوابیدن در کنارش، به او اطمینان خاطر بدهند. بهتر است برای اجرای این روش با والد دیگر همکاری داشته باشید. جدا کردن اتاق کودک یک پروژه خانوادگی خواهد بود، بنابراین قبل از شروع کار با همسر خود مشورت کرده و برنامه ریزی کنید. چه کسی قرار است در طول شب به کودک سر بزند؟ چه روش هایی را برای دوباره خواباندن کودک انتخاب می کنید؟ پیش از ورود به اتاق چقدر صبر می کنید تا کودک تنها در اتاق بماند؟

انتظار مقاومت از جانب نوزاد را داشته باشید

انتظار مقاومت را از جانب کودک  داشته باشید اما ثابت قدم بمانید. هنگامی که استراتژی خود را با والد دیگر نهایی کردید، آن را پیاده سازی کنید. ممکن است کودک در ابتدا مقاومت نشان دهد، اما شما به این استراتژی پایبند باقی بمانید. اعتراض ها معمولا در چند شب اول بسیار زیاد خواهند بود که این امری طبیعی است. اگر شما بر سر الگوهای خود ثابت قدم باقی بمانید، رفته رفته اثر آن را خواهید دید.  

صبور باشید

کودک شما قرار نیست همیشه در کنار شما بخوابد و برگرداندن او به اتاق خودش، خلق یک عادت است که به تمرین و زمان احتیاج دارد. به طور معمول فرایند جدا کردن اتاق خواب نوزاد سه هفته طول می کشد. سعی کنید در این دوران با کودک خود مهربان باشید.

کارت ویزیت دکتر فرناز محامدی متخصص کودکان و نوزادان (اطفال)
دکتر فرناز محامدی متخصص اطفال

دکتر فرناز محامدی

متخصص کودکان و نوزادان

تهران، خیابان آیت الله کاشانی، بین حسن آباد و ابراهیمی شمالی، پلاک ۴۳۰، ساختمان آرمیتا، طبقه سوم، واحد ۳۷

تلفن : ۴۴۰۶۱۵۲۷-۰۲۱

مقالات مشابه

نظر دهید