افزایش ESR در کودکان

افزایش  ESR در کودکان

قبل از هر چیز به تعریف آزمایش ESR می پردازیم. آزمایش ESR یا (erythrocyte sedimentation rate) به سرعت رسوب گلبول های قرمز خون در یک ساعت گفته می شود. هر چه میزان گلبول های قرمز ته نشین شده در لوله آزمایش در طول این یک ساعت بیشتر باشد ESR بالا تر خواهد بود. افزایش ESR در کودکان و یا به بیان دیگر ESR بالا در کودکان نشانه وجود نوعی عفونت در بدن کودک می باشد.

هنگامی که التهابی در بدن وجود دارد، پروتئین های خاصی باعث می شوند که گلبول های قرمز خون به هم بچسبند و سریعتر از حد نرمال به انتهای لوله بیفتند. این نوع پروتئین ها توسط کبد و سیستم ایمنی بدن در شرایط غیر طبیعی مانند عفونت، بیماری های خود ایمنی یا سرطان تولید می شوند.

علل بسیاری برای افزایش ESR در کودکان وجود دارد. به همین دلیل، پس از مشاهده ESR  بالا در کودکان آزمایشهای دیگری به منظور تایید تشخیص پزشک انجام می شوند. پس از تشخیص بیماری، می توان به منظور آگاهی از میزان اثر بخشی روش درمانی انتخابی از این آزمایش استفاده کرد.

آزمایش ESR در چه مواردی انجام می شود؟

• به منظور آگاهی از حضور یا عدم حضور عفونت و التهاب در بدن
  • به منظور آگاهی از میزان پیشرفت یک بیماری
  • به منظور آگاهی از میزان اثر بخشی روش درمانی انتخابی

تفسیر آزمایش ESR

ESR نرمال

مقادیر نرمال ذکر شده در اینجا فقط یک راهنما هستند. این محدوده از  یک آزمایشگاه به آزمایشگاه دیگر متفاوت اند، و آزمایشگاه شما ممکن است محدوده متفاوتی را برای نتیجه نرمال در نظر بگیرد. در گزارش آزمایشگاه دامنه مورد استفاده آزمایشگاه در آن ذکر شده است. همچنین ، پزشک نتایج آزمایش را بر اساس سلامتی و سایر عوامل ارزیابی خواهد کرد. این بدان معنی است که ممکن است نتیجه آزمایش شما خارج از این مقادیر باشد ولی باز هم نرمال باشد.

۰ تا ۱۵ میلی متر در ساعت ( ۰ تا ۲۰ میلی متر در ساعت برای آقایان بالای ۵۰ سال)آقایان
۰ تا ۲۰ میلی متر در ساعت ( ۰ تا ۳۰ میلی متر در ساعت برای خانم های بالای ۵۰ سال)خانم ها
۰ تا ۱۰ میلی متر در ساعت ( با توجه به سن کودک این مقدار متفاوت خواهد بود )کودکان
۰ تا ۲ میلی متر در ساعت ( با توجه به سن نوزاد این مقدار متفاوت خواهد بود )نوزادان

چه بیماری هایی باعث افزایش ESR در کودکان، نوزادان و بزرگسالان می شوند؟

ESR بالا می تواند در اثر بیماری های زیر باشد:

• بیماریهای خود ایمنی مانند لوپوس، اریتماتوز سیستمیک یا آرتریت روماتوئید
  • سرطان مانند لنفوم یا میلوم متعدد
  • بیماری مزمن کلیوی
  • عفونت مانند ذات الریه، بیماری التهابی لگن یا آپاندیسیت
  • التهاب مفاصل مانند پلی آرتیریت و التهاب عروق خونی
  • التهاب غده تیروئید یا بیماری گریوز
  • عفونت های کلیه، استخوان، مفاصل، پوست یا دریچه قلب
  • بارداری و پره اکلامپسی یا مسمومیت بارداری
  • عفونت های ویروسی

چه بیماری هایی باعث ESR  پایین در کودکان، نوزادان و بزرگسالان می شوند؟

ESR  پایین ممکن است توسط بیماریهای زیر ایجاد شود:

• قند خون زیاد
  • پلی سایتمی یا پرخونی
  • آنمی داسی شکل
  • بیماری شدید کبدی

در چه مواقعی انجام آزمایش ESR بی فایده است؟

دلایلی که ممکن است شما نتوانید آزمایش را انجام دهید یا اینکه نتایج آن مفید نباشد شامل موارد زیر است:

• کم خونی
  • دوران قاعدگی
  • داروها:  بسیاری از داروها می توانند نتایج این آزمایش را تغییر دهند. حتماً تمام داروهای بدون نسخه و تجویز شده ای را که مصرف می کنید، با پزشک خود در میان بگذارید.

همانطور که مشاهده کردید بسیاری از بیماری ها می توانند باعث افزایش ESR در کودکان و یا در بزرگسالان شوند و تفسیر آن صرفا توسط پزشک متخصص اطفال امکان پذیر است.

سوالات متداول

در ادامه توجه شما را به تعدادی از سوالات مطرح شده توسط کاربران سایت جلب می کنیم. جهت مشاهده سوالات بر روی لینک مورد نظر کلیک کنید:

درصورتی که شما هم سوالی در این رابطه دارید می توانید با ثبت نام در وبسایت و مطرح کردن سوالتان در بخش مشاوره آنلاین و مشاوره تلفنی جواب سوالاتتان را در اسرع وقت دریافت کنید.