کرونا ویروس جدید

واژه کرونا در ویروس کرونای جدید از کلمه لاتین  Crown به معنای تاج یا هاله گرفته شده است. این مشخصه به ویژگی ظاهری ویروس که با میکروسکوپ الکترونی دیده می شود، گفته می شود. کرونا ویروس ها خانواده بزرگی از ویروس ها هستند که از ویروس سرماخوردگی معمولی تا عامل ویروس سارس، مرس و کرونا ویروس جدید  (COVID-19) […]

کرونا ویروس جدید

واژه کرونا در ویروس کرونای جدید از کلمه لاتین  Crown به معنای تاج یا هاله گرفته شده است. این مشخصه به ویژگی ظاهری ویروس که با میکروسکوپ الکترونی دیده می شود، گفته می شود. کرونا ویروس ها خانواده بزرگی از ویروس ها هستند که از ویروس سرماخوردگی معمولی تا عامل ویروس سارس، مرس و کرونا ویروس جدید  (COVID-19) را شامل می شود.  در ادامه به علائم ویروس کرونا خواهیم پرداخت.

این خانواده از ویروس ها دستگاه تنفسی فوقانی و تحتانی را در انسان ها درگیر می کنند.

علائم ویروس کرونا

علائم این ویروس در اکثر موارد شامل موارد زیر است:

• سرفه
  • تنگی نفس و مشکلات حاد تنفسی
  • درد عضلانی

از دیگر علائم ویروس لرز شدید، علائم گوارشی مانند اسهال، اختلالات انعقادی خون و نارسایی کلیه می باشند.

علائم ویروس کرونا

آخرین اخبار کرونا ویروس

دکتر فرناز محامدی متخصص کودکان و نوزادان

روش های انتقال کووید ۱۹

روشهای انتقال این ویروس از انسان به انسان مشابه بیماری آنفولانزا  و از طریق سرفه و عطسه است.

هنوز اخباری مبنی بر انتقال این ویروس از طریق شیردهی گزارش نشده است. گونه های حیوانی نیز می تواند به انسان منتقل شود. در ویروس جدید کرونا هنوز کاملا مشخص نیست که این ویروس از چه حیوانی به انسان منتقل شده است ولی خفاش و مورچه خوار پولک دار در م عرض اتهام هستند.

در ماه دسامبر سال ۲۰۱۹ میلادی چندین مورد عفونت شدید تنفسی در شهر ووهان چین و استان هوبای گزارش شد. چند روز بعد از رد بیماری های تنفسی دیگر مشخص شد با ویروس جدیدی از خانواده ویروس های کرونا مواجه هستند که ۷۰ درصد به ژنتیک بیماری سارس شباهت دارد.

دوره نقاهت بیماری بین دو تا چهارده روز می باشد. سرعت شیوع ویروس کرونای جدید از آبله مرغان و سارس کمتر و از ابولا و مرس بیشتر است. مرگ و میر یا مورتالیتی ویروس کرونای جدید از ابولا، مرس و سارس کمتر است و از آبله مرغان بیشتر است.

طبق گفته کمیسیون بهداشت ملی چین، ۸۰ درصد افراد فوت شده مبتلا به این ویروس جدید بالای ۶۰ سال سن داشته اند. ۷۵ درصد از این فوتی ها دارای بیماری های زمینه ای مانند بیماری های قلبی و عروقی و دیابت بوده اند.

در صورت مشاهده موارد مشکوک بیماری که تشخیص آن با پزشک می باشدارجاع جهت نمونه گیری و قرنطینه توصیه می شود.

موارد مشکوک به COVID-19

1. افراد مبتلا به پنومونی (بیماری شدید تنفسی) که بدلیل تب، سرفه و تنگی نفس نیازمند بستری در بیمارستان بوده و عامل بیماری زای دیگری برای توجیه علائم بیماری وجود ندارد.

بیمار مذکور باید حداقل یکی از مشخصات ذیل را دارا باشد:

• سابقه سفر به کشور چین در عرض ۱۴ روز قبل از شروع بیماری
  • علیرغم درمان های مناسب برای پنومونی یا عفونت ریه پاسخ بالینی مناسبی دریافت نشده باشد. یا وضعیت بیمار وخیم تر شود. ( بدون سابقه سفر یا تماس با فردی که سفر به چین داشته است.)

بیمار دارای علائم تنفسی ( با هر شدتی که باشد)  که در عرض ۱۴ روز قبل از شروع علائم بالینی یکی از انواع تماسهای زیر را داشته باشد:

• تماس نزدیک با مورد قطعی و علامت دار بیماری COVID-19
  • مراقبت مستقیم ازبیمار مبتلا به دیسترس تنفسی (تنگی نفس) شدید وحاد تنفسی ناشی از COVID-19  (محتمل یا قطعی)

راه های انتقال کرونا ویروس

راه های انتقال این ویروس شامل همه ی تماس های مستقیم یا غیرمستقیم با ترشحات تنفسی بیماران است.

روش های پیشگیری از ابتلا به کرونا ویروس

در حال حاضر واکسن موثری برای کرونا ساخته نشده است.

شما می توانید با رعایت اصول زیر از ابتلا به این ویروس جلو گیری کنید:

• شست و شوی درست و اصولی دست ها با آب و صابون به مدت ۳۰ ثانیه
  • نمالیدن دست آلوده به چشم و بینی و دهان
  • هنگام سرفه و عطسه با دستمال کاغذی جلوی دهان و بینی خود را بگیرید.
  • درصورت نداشتن دستمال کاغذی از قسمت بالای بازوی خود استفاده کنید.
  • دستمال استفاده شده را بعد از استفاده در سطل زباله درب دار بیندازید.
  • درصورت مشاهده علایم مشابه آنفولانزا فورا به پزشک مراجعه کنید.
  • اگر علائم آنفولانزا را در اطرافیان خود مشاهده کردید از آنها فورا دو متر فاصله بگیرید.
  • هنگام احوالپرسی از رو بوسی و دست دادن و بغل کردن خودداری کنید.
  • اگر به آنفولانزا مبتلا شدید در خانه بمانید و مایعات فراوان میل کنید.

سایر یافته ها

• اکثر موارد مرگ و میر بر اثر این ویروس در افراد سیگاری، فشارخونی، دیابتی و نقص ایمنی و همراه با عفونت های همزمان باکتریایی بوده است.
  • اکثر بیماران بصورت فامیلی کلاستر یا درگیری خوشه ای فامیلی بوده اند.
  • مادر شیرده با رعایت اصول بهداشت فردی و زدن ماسک و شست و شوی دست ها می تواند به کودک خود شیر بدهد.
  • شایعه عدم ابتلای کودکان، صحیح نیست.
  • همه سنین خطر درگیری با این بیماری را دارند.
  • در سنین پایین تر مرگ و میر کمتری گزارش شده است.

تاثیر ماسک و مطالبی پیرامون آن

ماسک می تواند از انتقال ویروس از دست به دهان پیشگیری کند. ماسک ها انواع مختلفی دارند و برحسب نوع آنها درصد محافظت مختلفی دارند. ساده ترین نوع آنها ماسک های جراحی می باشند. این ماسک ها یکبار مصرف و غیر قابل شست و شو بوده و در عرض چند ساعت کارایی خود را از دست می دهند.

ماسک های  N95, از ۹۵ درصدو ماسک های  N99 از ۹۹ درصد ورود ذرات هوایی پیشگیری می کنند. (البته در صورت استفاده صحیح)

ماسک های ساده جراحی برای حداکثر ۴ ساعت و ماسک های N95 برای حداکثر ۸ ساعت قابل استفاد می باشند.

مهمترین راه پیشگیری از انتقال ویروس شست و شوی صحیح دست ها است.