بلاگ

شیر دادن به نوزاد در مکان عمومی ( لباس مناسب شیردهی )

شیر دادن به نوزاد در مکان عمومی – سوالات متداول

تفاوتی ندارد که به تازگی صاحب فرزند شده و مادر شده اید یا اینکه سالها تجربه مادری دارید با این حال شیر دادن به نوزاد در مکان عمومی و لباس مناسب برای شیردهی موضوعاتی است که همیشه سوالات زیادی پیرامون آن پرسیده می شود. در این مقاله پاسخ برخی از سوالات متداول مادران درباره این موضوع پاسخ داده شده است.

 نکات مهم شیر شیردهی در مکان های عمومی

مساله ای که اغلب مادران با آن روبه هستند این است که چطور می توانم در انظار عمومی شیردهی به نوزاد را انجام دهم. شیردهی در مقابل دیگران، به خصوص در ابتدا می تواند کاملاً ترس آور و حتی شرم آور باشد. اما با کمی اعتماد به نفس، در یک مکان مناسب و با لباس مناسب، به هیچ وجه شیر دادن به نوزاد در مکان عمومی کار سختی نخواهد بود.

برخی از مادران ترجیح می دهند هنگام شیر دادن به بچه در مکان عمومی یک پتو یا شال کوچک روی شانه و سینه خود بیاندازند تا فضایی کمی خصوصی تر برای شیردهی ایجاد کنند. سایر مادران ممکن است ترجیح دهند پیراهن یا ژاکت های خود را روی سرکودک بکشند. همچنین شما می توانید برای شیردهی به نوزاد، از بند و قلاب مخصوصی استفاده کنید که کودک را در وضعیت گهواره نگه می دارد. به هر حال از هر روشی که استفاده کنید چه پتو یا شال و بند و قلاب، باید مطمئن شوید که راه دهان و بینی کودک مسدود نشده باشد و بتواند به راحتی نفس بکشد.

زمانی که برای صرف غذا به رستوران می روید می توانید غرفه یا فضای خصوصی و جداگانه را انتخاب کنید تا حریم شخصی شما حفظ شود و با سایر مشتریان رستوران روبه رو نشوید. 

در مواقعی که برای خرید به بازارهای عمومی و مراکز خرید می روید از آنها بپرسید که آیا «اتاق شیردهی» یا فضایی برای مادر و نوزاد دارند یا خیر. متوجه خواهید شد که معمولا مردم برای راهنمایی در این موارد به سرعت عمل کرده و شمار را یاری می کنند. مادرانی که می خواهند حریم خصوصی بیشتری داشته باشند اغلب در رختکن ها یا حتی در اتومبیل خود شیردهی را انجام می دهند.

ویژگی های لباس مناسب برای شیر دادن به نوزاد در مکان عمومی

پوشیدن لباس مناسب که شیردهی را راحت می کند مساله مهمی است. هرچه لباس ساده تر باشد، بهتر است زیرا در بیشتر مواقع مجبور هستید کودک گرسنه را با یک دست بگیرید و سوتین و پیراهن خود را با دست دیگر تنظیم کنید. 

سوتین های شیردهی در طرح های متنوعی وجود دارند که با گیره و بست، بند یا دکمه باز می شوند و در وسط (بین پستان ها) یا روی بند سوتین به هم وصل می شوند. اینکه در نهایت از کدام نوع سوتین استفاده می کنید به خود شما بستگی دارد. مدلی را انتخاب کنید که برای شما از همه راحت تراست. می توانید چند مدل مختلف بخرید و ببینید که کدام یک برای شما مناسب تر است. 

در هنگام خرید لباس مناسب برای شیر دادن به نوزاد در مکان عمومی به یاد داشته باشید که اندازه سینه های شما با پر شدن سینه ها از شیر بزرگتر می شوند.

شما می توانید لباس های مخصوص شیردهی یا پیراهن های دکمه دار تهیه کنید و یا لباس های راحتی و اسپرت بپوشید. سویشرت هایی که دارای زیپ جلو هستند، و یا پیراهن ها و ژاکت های گشاد یقه هفت هم مناسب اند زیرا می توانید به راحتی این مدل لباس ها را باز کنید یا زیپ آنها را پایین بکشید و کودک خود را تغذیه کنید. 

ابتکاری جالب انجمن حمایت از شیردهی

می توانید درز های یک تی شرت قدیمی را از بالا به پایین برش دهید و آن را زیر پیراهن یا ژاکت گشاد تری بپوشید. به این ترتیب، وقتی پیراهن یا ژاکت را برای شیردهی بالا می کشید، قسمت میانی بدن و بیشتر سینه شما در معرض دید قرار نمی گیرد.

به خاطر داشته باشید که هر کدام از انواع این لباس ها را که بخواهید برای شیر دادن به نوزاد در مکان عمومی انتخاب کنید حتماً باید کمی بزرگتر از اندازه قبل از بارداری شما باشد، زیرا هنگام شیردهی معمولاً سینه ها بزرگتر از حد معمول می شوند. 

آیا نشت شیر هنگام شیردهی به نوزاد طبیعی است؟

بله نشت شیر طبیعی است و بسیاری از مادران شیرده این موضوع را تصدیق می کنند. حتی ممکن است نشت شیر در زمانهای نامناسبی اتفاق افتد مثلا در جلسه با همکاران یا هنگامی که با رئیس خود صحبت می کنید و یا در حالی که برای خرید بیرون رفته اید و یا زمانی که دوست قدیمی خود را در آغوش می گیرید. به هر حال هر جا این اتفاق بیفتد، کاملا طبیعی است.

این حالت ممکن است زمانی که کودک را می بینید یا او را در ذهن خود تصور می کنید و به او فکر می کنید و یا زمانی که صدای گریه کودک را می شنوید رخ دهد و این حالت مربوط به غریزه مادری است که بتوانید نوزاد خود را تغذیه کنید. 

همچنین وقتی در حال شیردهی با یک سینه هستید ممکن است سینه دیگر نشت کند. در این صورت، قرار دادن یک حوله، پارچه یا دستمال نخی روی سینه ای که نشت می کند می تواند مفید باشد.

پد های شیردهی برای جلوگیری از نشت شیر

شما می توانید برای جلوگیری از نشت بیش از حد که باعث خجالت می شود و برای تمیز نگه داشتن پیراهن خود، پد های شیردهی یکبار مصرف یا قابل شستشو در سوتین خود قرار دهید. بعضی از مادران هنگام شیردهی مدام از پد استفاده می کنند، برخی دیگر فقط برای شیر دادن به نوزاد در مکان عمومی از آنها استفاده می کنند. در صورت نیاز، بهتر است تعدادی پد اضافی با خود داشته باشید.

اگر نمی خواهید هزینه برای پد های شیردهی صرف کنید، می توانید دستمال تا شده و تمیز را داخل سوتین خود قرار دهید. بهتر است از مواد پلاستیکی استفاده نکنید زیرا باعث می شود که هوای کافی به نوک سینه ها نرسد. 

اگر در شرایطی گیر افتاده اید که شیر نشت کرده اما هیچ پد یا دستمالی با خود ندارید، سعی کنید با احتیاط دستان خود را از بالای سینه عبور دهید و کمی فشار وارد کنید. پوشیدن تاپ های طرح دار نیز به شما کمک می کند نشت شیر را به خوبی از دید عموم پنهان کنید.

کارت ویزیت دکتر فرناز محامدی متخصص کودکان و نوزادان (اطفال)
دکتر فرناز محامدی متخصص اطفال

دکتر فرناز محامدی

متخصص کودکان و نوزادان

تهران، خیابان آیت الله کاشانی، بین حسن آباد و ابراهیمی شمالی، پلاک ۴۳۰، ساختمان آرمیتا، طبقه سوم، واحد ۳۷

تلفن : ۴۴۰۶۱۵۲۷-۰۲۱

مقالات مشابه

خفگی در کودکان
خفگی در کودکان

نظر دهید