بلاگ

شب ادراری کودک

شب ادراری کودک : چه موقع به پزشک مراجعه کنیم؟

درباره شب ادراری کودک

قبل از هر چیز باید بدانید که شب ادراری در کودکان امری تصادفی است و می تواند به دلایل مختلفی رخ دهد. اگر نگران شب ادراری کودک خود هستید، بهتر است با دکتر او مشورت کنید. شب ادراری کودک زمانی رخ می دهد که کودک در طول شب برای رفتن به دستشویی از خواب بیدار نمی شود. این امر تصادفی است. شب ادراری می تواند به دلایل مختلفی رخ دهد. از جمله دلایل رایج برای شب ادراری در کودکان می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • خواب کودکان عمیق است و بیدار شدن در طول شب برایشان دشوار می باشد.
  • بدن کودکان در شب مقادیر بیشتری ادرار تولید می کند
  • مثانه کودکان در طول شب و به هنگام خواب، دچار اسپاسم می شود.
  • یبوست دارند
  • شرایط پزشکی خاصی دارند که خواب آن ها را مختل می کند، مانند آپنه خواب.

کودکانی که دچار اختلال بیش فعالی و کمبود توجه (ADHD) هستند، بیشتر دچار شب ادراری می‌شوند. شب ادراری معمولا در خانواده ها رایج بوده و به شکل ارثی منتقل می شود. به عنوان مثال، اگر شما در کودکی مبتلا به شب ادراری بوده اید، احتمال ابتلا کودک شما به این عارضه بیشتر است. شب ادراری حتی در کودکان سنین مدرسه نیز رایج است. از هر پنج کودک پنج ساله، یک کودک و از هر ده کودک شش ساله یک کودک در طول شب از پوشک استفاده می کند.

علائم شب ادراری در کودکان

شب ادراری معمولا در شب رخ می‌دهد.

برخی از کودکان هر شب دچار شب ادراری می‌شوند. این در حالی است که سایر کودکان ممکن است یک یا چند بار در هفته یا ماه دچار این عارضه شوند.

روز ادراری به شرایطی اطلاق می شود که کودک شما در طول روز و زمانی که بیدار است به شکل تصادفی ادرار کند. این مورد نسبت به شب ادراری کمتر رایج است. روز ادراری معمولا در اثر شرایط پزشکی رخ می دهد. در صورت مشاهده روز ادراری در کودک خود، بهتر است با پزشک او صحبت کنید.  

مشاوره تلفنی فوری با متخصص کودکان و نوزادان

دکتر فرناز محامدی متخصص اطفال

آیا مراجعه به پزشک در موارد شب ادراری کودکان ضروری است؟

اگر نگران شب ادراری  فرزندتان هستید یا اگر این موضوع مشکلاتی را برای کودک و خانواده شما ایجاد کرده است، بهتر است برای مشاوره در مورد روش های درمانی و مدیریتی به پزشک عمومی مراجعه کنید. به عنوان مثال ، اگر کودک شما در هفت سالگی مرتباً تخت خود را خیس می کند، بهتر است به پزشک عمومی مراجعه کنید.

همچنین در صورت بروز شرایط زیر، بهتر است با پزشک مشورت کنید:

  • شما در خصوص نحوه مدیریت شب ادراری توسط فرزندتان در اردوهای شبانه مدرسه نگران هستید.
  • شب ادراری در کودکان باعث آزار و یا نگرانی شما می شود.

شب ادراری را می‌توان کنترل کرد پزشک عمومی می تواند با شما صحبت کند و با توجه به شرایط کودکتان، گزینه هایی را برای از بین بردن این مشکل ارائه کند. ممکن است برای رفع مشکل شب ادراری در کودکان، پزشک مراجعه به کلینیک های مخصوص شب ادراری یا متخصص این حوزه را توصیه کند.

دستگاه های هشدار شب ادراری

هشدارهای شب ادراری معمولا به عنوان اولین روش درمان برای کودکان ۷ سال به بالا توصیه می‌شود.

هشدار شب ادراری، دستگاهی است که معمولا با ایجاد صدا، کودک را در طول شب از خواب بیدار می کند. این علامت زمانی که کودک جای خود را خیس می کند، به صدا در می آید. این دستگاه به تدریج به کودکان کمک می‌کند تا خود، زمان رفتن به دستشویی را تشخیص دهند.

دو نوع دستگاه هشدار برای شب ادراری  وجود دارد:

پد زنگ دار

این دستگاه یک روکش لاستیکی است که روی تخت کودک شما قرار می گیرد. شما این روکش را در زیر باسن فرزند خود قرار می دهید. این روکش دارای یک پد حساس است که به کمک سیم، به یک زنگ هشدار و باتری متصل می شود. در صورت ادرار کودک شما، روکش خیس شده و زنگ هشدار به صدا در می آید.  

زنگ هشدار شخصی

این دستگاه یک لباس خواب یا لباس زیر مخصوص کودک است که در صورت خیس شدن، به صدا در می آید.

اگر تصمیم  گرفته اید از دستگاه هشدار شب ادراری استفاده کنید، شاید خوابیدن برای هفته اول در اتاق کودک، ایده خوبی باشد. ممکن است در طول شب، کودک شما برای بیدار شدن و رفتن به دستشویی به کمک احتیاج داشته باشد. شاید شما مجبور شوید در طول شب او را آرام کنید و به او تسکین دهید. همچنین صدای این دستگاه ممکن است در ابتدا کودکان را گیج کرده و یا حتی بترساند. بهتر است تا عادت کردن آن ها به این دستگاه، در کنارشان بمانید. با توجه به نوع واکنش کودک شما به زنگ هشدار، ممکن است لازم باشد که به مدت یک الی سه ماه از این تکنیک استفاده کنید. اگر مشکل شب ادراری کودک شما پس از سه ماه حل نشد، بهتر است این روش را متوقف کنید و به او استراحت بدهید. شاید بعدا روش های درمانی دیگر بتوانند نتیجه بهتری را برای شما به همراه داشته باشند. زنگ هشدار روشی کاملا ایمن برای شب ادراری در کودکان است و خطر برق گرفتگی در طول شب آن ها را تهدید نمی کند.

بهتر است برای جلوگیری از خیس شدن و بدبو شدن تشک، برای تخت کودک خود یک محافظ تشک ضد آب یا زیر انداز خریداری کنید. محلفه ‌های مخصوص شب ادراری یکی دیگر از گزینه های مناسب برای این منظور هستند. این ملحفه ها ترکیبی از پارچه و مواد ضد اب هستند که می توانند رطوبت را جذب کرده و از عبور آن ها به لایه های زیرین تخت جلوگیری کنند. استفاده از این ملحفه ها می توانند تعویض رختخواب کودک در شب را سریع تر و آسان تر کنند.  

استفاده از دارو

در برخی موارد، پزشک عمومی یا متخصص اطفال ممکن است برای درمان شب ادراری دارو تجویز کند. با پزشک عمومی خود در خصوص مناسب بودن دارو درمانی برای کودکتان، مشورت کنید. 

کارت ویزیت دکتر فرناز محامدی متخصص کودکان و نوزادان (اطفال)
دکتر فرناز محامدی متخصص اطفال

دکتر فرناز محامدی

متخصص کودکان و نوزادان

تهران، خیابان آیت الله کاشانی، بین حسن آباد و ابراهیمی شمالی، پلاک ۴۳۰، ساختمان آرمیتا، طبقه سوم، واحد ۳۷

تلفن : ۴۴۰۶۱۵۲۷-۰۲۱

مقالات مشابه

نظر دهید