بلاگ

از پستانک گرفتن کودک

از پستانک گرفتن کودک : معرفی بهترین راهکارها

مراحل از پستانک گرفتن کودک

  • این شما هستید که زمان از پستانک گرفتن کودک را تعیین می کنید.
  • رویکرد ی تدریجی داشته باشید. با محدود کردن زمان استفاده کودک از پستانک شروع کنید.
  • تاریخی را برای از پستانک گرفتن کودک به شکل کامل تعیین کنید. زمانی که فرزندتان پستانک را رها کرد، او را تشویق کنید و برای انجام این کار پاداشی را در نظر بگیرید.

چه مواردی را در در نظر بگیرید

کودکان می توانند به پستانک های خود بسیار وابسته شوند. مکیدن  یک پستانک می تواند آنها را راحت و آرام کند. پستانک ها همچنین می توانند به کودکان خردسال کمک کنند تا استرس روزمره خود را کنترل کنند. زمانی که شما در کنار آنها نیستید، کودکان با استفاده از پستانک خود را آرام می کنند. با این حال مصرف پستانک معایبی  نیز به همراه دارد. به عنوان مثال، ممکن است کودک شما در طول شب به طور مکرر از خواب بیدار شود و به دنبال پستانک خود بگردد. بعضی اوقات کودکان به صورت خودجوش تصمیم می گیرند دیگر از پستانک استفاده نکنند. این در حالی است که در بیشتر مواقع، این والدین هستند که باید در خصوص از پستانک گرفتن کودک ، تصمیم بگیرند.

شما به عنوان والدین، فرزند خود را بهتر می شناسید. شما بهترین کسی هستید که در خصوص آمادگی کودک برای ترک پستانک می تواند تصمیم بگیرد. سعی کنید تحت تاثیر واکنش های خانواده، فرزندان دیگر یا حتی غریبه ها عجله نکنید و کودک خود را تحت فشار نگذارید. احتمالا فرزند شما به راحتی نمی تواند از پستانک خود جدا شود. بنابراین اگر احساس می کنید وقت آن است که پستانک  را کنار بگذارد، یک رویکرد تدریجی، منصفانه ترین و آسان ترین روش است.

استفاده از پستانک ، به خصوص بعد از ۴ تا ۵ سالگی، احتمال بروز مشکلات دندان و لثه را در کودکان افزایش می دهد. به عنوان مثال، استفاده از پستانک در سنین بالاتر می تواند مشکل نامرتبی دندان ها در کودک را به وجود آورد. همچنین تحقیقات نشان داده است که استفاده از پستانک با عفونت گوش میانی مرتبط است.

مشاوره تلفنی فوری با متخصص کودکان و نوزادان

دکتر فرناز محامدی متخصص اطفال

بهترین راهکارها برای از پستانک گرفتن کودک

ما در این قسمت چند راهکار که می تواند به شما پیش از جدا کردن کامل کودک از پستانک کمک کند را معرفی خواهیم کرد:

  • به خود یادآوری کنید که مکیدن پستانک هرگز به یک عادت مادام العمر در کودکان تبدیل نمی شود و به این شکل مقداری از فشارهای روحی خود را کاهش دهید. بسیاری از کودکان خودشان پستانک را رها می کنند.
  • زمان بندی خود را انتخاب کنید. انجام این تغییر بزرگ در بازه های زمانی پر استرس یا همراه با سایر تغییرات بزرگ در زندگی کودک، شاید انتخاب مناسبی برای این کار نباشد.  
  • اگر کودک شما به اندازه کافی بزرگ است و می تواند موضوعات را درک کند، در مورد کنار گذاشتن پستانک با او صحبت کنید.

هنگامی که شما و فرزندتان آماده شروع این فرایند ترک هستید، می توانید روش های زیر را امتحان کنید:

  • سعی کنید کمتر از پستانک برای راحتی کودک در طول روز استفاده کنید. یک ایده برای انجام این کار آن است که پستانک را در یک مکان خاص قرار دهید و از آن فقط به عنوان بخشی از روتین خواب کودک استفاده کنید. این کار به فرایند از پستانک گرفتن کودک سرعت می بخشد.  
  • استفاده از پستانک را به زمان و مکان خاصی محدود کنید. مثلاً در ماشین یا تختخواب. این کار به کودک شما فرصت می دهد تا عادت کند بدون پستانک باشد.
  • هنگام قرار دادن دوباره کودک در تخت خواب و در طول شب، به تدریج استفاده از پستانک را کمتر کنید. به عنوان مثال، پستانک را به ازای هر دو شب یک بار که فرزندتان در طول شب گریه می کند به او بدهید. سپس این فاصله زمانی را به تعداد روزهای بیشتر افزایش دهید.

هنگامی که کودک شما توانست برای مدت طولانی بدون پستانک سر کند، زمان و تاریخ نهایی برای ترک پستانک را تعیین کنید، سپس پستانک را بردارید. این ایده ها ممکن است در این راستا به شما کمک کنند:

  • مناسبت از پستانک گرفتن کودک را با یک هدیه یا پاداش ویژه جشن بگیرید.
  • سعی کنید به عقب باز نگردید. مهم نیست که چقدر کودک خود را برای این تغییر آماده کرده اید، انتظار ناراحتی و اعتراض را از سوی او داشته باشید.

کلام آخر

از پستانک گرفتن کودک می تواند فرایندی آسان تر و سرگرم کننده تر باشد. به عنوان مثال، شما می توانید پیشنهاد دهید که پستانک را به همراه کودک خود  برای پری های خیالی، به درخت آویزان کنید تا به نوزادان دیگری که پستانک ندارند، آن را بدهند. یا به او پیشنهاد دهید که پستانک را در لانه پرندگان برای بچه پرندگان قرار دهید. به این ترتیب، اگر فرزندتان  بخواهد پستانک را پس بگیرد، می توانید به فرزند خود بگویید دیگر آن را ندارید. فقط یادتان باشد که همه پستانک ها را دور بریزید؛ مطمئنا شما نمی خواهید که روزی کودک شما پستانک را در گوشه و کنار خانه پیدا کند!

دکتر فرناز محامدی متخصص اطفال

دکتر فرناز محامدی

متخصص کودکان و نوزادان

تهران، خیابان آیت الله کاشانی، بین حسن آباد و ابراهیمی شمالی، پلاک ۴۳۰، ساختمان آرمیتا، طبقه سوم، واحد ۳۷

تلفن : ۴۴۰۶۱۵۲۷-۰۲۱

مقالات مشابه

ویروس کرونای جدید
کرونا ویروس جدید

نظر دهید