لوله آزمایش حاوی آزمایش CRP مثبت در کودکان

آزمایش CRP مثبت در کودکان

CRP در آزمایش خون نشانه چیست؟ C-Reactive Protein یا به اختصار CRP پروتئینی است که توسط کبد در پاسخ به التهاب در بدن ایجاد می شود. از نام های دیگر این پروتئین می توان به پروتئین فاز حاد، High Sensitivity C-Reactive Protein  یا hs-CRP و Ultra Sensitivity C-Reactive Protein  یا us-CRP اشاره کرد. تست CRP مثبت در کودکان نشانه التهاب در بدن کودک است. مثبت بودن تست CRP خون می تواند بر اثر التهاب ساده ای مانند عفونت گوش تا موارد جدی تری مانند بد خیمی ها نمود کند. سطح بالای CRP همچنین می تواند نشان دهنده التهاب در عروق قلب باشد. در این نوع التهاب CRP بالا احتمال حمله قلبی را افزایش می دهد. بررسی میزان نرمال آزمایش CRP در کودکان صرفا توسط متخصص اطفال امکان پذیر است.

همانطور که ملاحظه کردید، تست CRP یک آزمایش عمومی است و پزشک می تواند برای بررسی وجود یا عدم وجود طیف وسیعی از التهاب ها و عفونت ها از آن بهرمند شود.

CRP در آزمایش خون نشانه چیست و این آزمایش در چه مواقعی انجام می شود؟

همانطور که در بالا اشاره شد تست CRP یک آزمایش عمومی است. این آزمایش صرفا نشان می دهد که در جایی از بدن التهاب یا عفونت وجود دارد،  اما محل دقیق آن را مشخص نمی کند.

پزشک ممکن است در موارد زیر از شما بخواهد که تست CRP انجام دهید:

• بررسی از نظر شعله ور شدن علائم بیماریهای التهابی مانند آرتریت روماتوئید ، لوپوس یا واسکولیت ها (التهاب عروق)
  • بررسی تاثیر دارو های ضد التهابی برای درمان بیماریهای التهابی یا تغییرات علائم

سطح پائین CRP همیشه به معنی عدم وجود التهاب نیست. سطح CRP ممکن است در افراد مبتلا به آرتریت روماتوئید و لوپوس افزایش نیابد. علت آن هم ناشناخته است.

تست CRP  حساس تری به نام hs-CRP در بعضی از موارد انجام می شود که برای تشخیص احتمال بیماری های قلبی کاربرد دارد.

میزان نرمال آزمایش CRP در کودکان چقدر است؟

میزان نرمال آزمایش CRP در کودکان، از یک آزمایشگاه تا آزمایشگاه دیگر متفاوت است. به طور کلی فاکتوری به نام CRP در خون وجود ندارد که قابل اندازه گیری باشد. به همین دلیل تفسیر این آزمایش  صرفا با نظر پزشک متخصص اطفال امکان پذیر است.

آزمایش CRP مثبت در کودکان به چه معنی است؟

آزمایش مثبت CRP در کودکان در اثر التهاب ایجاد می شود.

CRP مثبت ممکن است به دلیل یکی از بیماری های زیر ایجاد شده باشد:

• تب رماتیسمی
  • بیماری های التهابی روده (IBD)
  • عفونت ریه
  • سل (TB)
  • عفونت ها
  • حملات قلبی
  • بیماری های بافت هم بند
  • بدخیمی ها و لوپوس

توجه داشته باشید که این لیست شامل همه موارد تست CRP  مثبت در کودکان نمی باشد.

CRP مثبت ممکن است در نیمه دوم بارداری یا با مصرف قرص های خوراکی پیشگیری از بارداری نیز اتفاق بیفتد.