بلاگ

آروغ گرفتن نوزاد

آروغ گرفتن نوزاد : راهنمای والدین + فیلم آموزشی

بسیاری از والدین نحوه گرفتن آروغ نوزاد خود را در مدت زمان کوتاهی یاد می گیرند، ولی تحقیقات اخیر نشان داده است که گرفتن آروغ نوزاد شاید چندان ضروری نباشد. در این مقاله در خصوص بهترین زمان آروغ گرفتن نوزادان، مدت زمان انجام این کار، تعداد دفعات مورد نیاز، اقدامات لازم در صورت عدم آروغ زدن نوزاد و مواردی که در آن گرفتن آروغ نوزادان ضروری نیست، صحبت خواهیم کرد.

ضرورت گرفتن آروغ در نوزادان

هنگام شیر خوردن از سینه مادر یا بطری، نوزادان همیشه مقداری هوا را به همراه شیر می بلعند. این امر می تواند سبب ایجاد گاز معده شود. از نظر تئوری، این کار ممکن است سبب ایجاد سر و صدا در معده و یا بروز نفخ در کودکان و ناراحتی آن ها شود. برخی از والدین نیز معتقد هستند که گرفتن اروغ نوزادان می تواند به کاهش احتمال پنیرک زدن آن ها کمک کند. تحقیقات جدید این باورها را به چالش می کشند.

مشاوره تلفنی فوری با متخصص کودکان و نوزادان

دکتر فرناز محامدی متخصص اطفال

تحقیقات انجام شده

 یک تحقیق گسترده در سال ۲۰۱۴ و بر روی ۷۱ مادر و فرزند انجام شده است. در خلال پژوهش این جامعه آماری به دو دسته تقسیم شدند: یک گروه مادرانی بودند که به طور معمول آروغ نوزادان خود را می گرفتند و گروهی که از انجام این کار خودداری می کردند. نتایج این تحقیق هیچ تفاوت محسوسی را میان گریه نوزادان این دو گروه نشان نداد. نتایج این آزمایش همچنین نشان می دهد که آروغ گرفتن نوزادان هیچ تاثیری بر روی احساس کودکان نداشته و به احتمال زیاد، گریه آن ها را کم نکرده است. علاوه بر آن کودکان که آروغ آن ها گرفته شده است، نسبت به کودکان گروه دوم، در طول هفته بیشتر پنیرک زده اند (به طور متوسط گروه اول ۸ بار در هفته و گروه دوم ۳.۷ بار در هفته).

این مطالعه هنوز در مراحل مقدماتی است و محققان باید نتایج خود را با گروه بزرگتری از داده ها بررسی کنند. با این حال، بسیاری از پزشکان امروزه به والدین گوشزد می کنند که گرفتن اروغ نوزادان اختیاری است و به تصمیم پدر و مادر بستگی دارد. حتی اگر آروغ گرفتن کودکان سبب کاهش گاز معده آنها شود، هنوز هیچ مدرکی دال بر لزوم گرفتن آروغ نوزادان پس از هر وعده غذایی، وجود ندارد. نگرفتن آروغ نوزاد، آسیبی به آن ها وارد نمی کند.

والدینی که تمایل به گرفتن آروغ نوزادان خود دارند، می توانند روش های مختلفی را آزمایش کنند تا راحت ترین و بهترین نحوه آروغ گرفتن نوزاد را برای کودک خود پیدا کنند.

در ادامه چند روش در خصوص نحوه آروغ گرفتن نوزاد را پیشنهاد می دهیم:

  • نوزاد خود را به صورت دمر بر روی ران خود نگه دارید و سپس پشت او را به آرامی ماساژ دهید تا آروغ بزند.
  • نوزاد خود را بنشانید و ستون فقرات و سر او را نگه دارید. برخی از والدین ترجیح می دهند کودک خود را به صورت نشسته نگه دارند و سپس با تکیه بر یک دست خود، او را به سمت جلو خم کنند. با دست آزاد، پشت کودک را ماساژ داده یا به آرامی به پشت کودک بزنند تا در نهایت، کودک آروغ بزند.
  • کودک را در آغوش بگیرید و سر او را در بالای شانه های خود نگه دارید. مطمئن شوید که شانه شما به گردن  یا گلو کودک فشار وارد نمی کند. پشت کودک را آرام ماساژ دهید یا به آرامی به او ضربه بزنید، تا در نهایت آروغ او گرفته شود.

نکات مهم

در هر کدام از روش های فوق، نگه داشتن سر و گردن نوزاد در یک شرایط ایمن، به ویژه اگر نوزاد شما تازه متولد شده باشد، اهمیت بسیار زیادی دارد.

اگر کودک شما در برابر آروغ زدن مقاومت می کند، هرگز او را به زور وادار به انجام این کار نکنید.  گاهی اوقات ممکن است نوزادان در خلال آروغ زدن، پنیرک بزنند. بنابراین بهتر است یک حوله تمیز یا پارچه را بر روی شانه یا زیر بغل خود نگه دارید. اگر در حال نشسته هستید، این پارچه یا حوله را روی سینه نوزاد قرار دهید تا در صورت پنیرک زدن، تمیز کردن محیط و لباس های کودک آسان باشد. اگر کودک سابقه پنیرک زدن دارد، بهتر است پس از تغذیه، او را به مدت ۱۵ الی ۳۰ دقیقه به حالت عمود و نشسته نگه دارید. اگر نوزاد بلافاصله پس از غذا خورد به خواب رفت، سعی کنید او را بر روی سینه یا شانه نگه دارید و به آرامی او را تکان دهید تا حالت عمودی وی، حتی در خواب حفظ شود.

چه زمانی آروغ گرفتن از نوزادان لازم است؟

ولادینی که می خواهند آروغ نوزادان خود را بگیرند و یا متوجه شده اند که این کار می تواند نا آرامی های کودک را التیام ببخشد، باید این کار را به صورت منظم و در طول و یا پس از وعده های غذایی انجام دهند.

مدت زمان مناسب برای گرفتن آروغ نوزادی که با سینه تغذیه می شود

قبل از عوض کردن جهت سینه، نسبت به آروغ گرفتن نوزادان اقدام کنید. اگر کودک شما به هنگام شیر خوردن سینه را بکشد، خودش را منقبض کند و یا سر و صدای زیادی ایجاد کند، ممکن است به گرفتن آروغ نیاز داشته باشد. همیشه پس از پایان شیر خوردن، آروغ نوزاد خود را بگیرید.

مدت زمان مناسب برای گرفتن آروغ نوزادی که با شیشه تغذیه می شود

سعی کنید پس از هر ۶۰ الی ۹۰ میلی لیتر شیر، آروغ کودک خود را بگیرید. اگر در خلال شیر خوردن، کودک شما عصبی شد یا دست از شیر خوردن کشید، آروغ او را بگیرید. همچنین پس از اینکه شیر خوردن کودک به اتمام رسید، آروغ او را بگیرید.

فرایند آروغ گرفتن چه مدت باید طول بکشد؟

آروغ گرفتن نوزادان چند دقیقه بیشتر نباید به طول انجامد. البته در این مورد هیچ زمان بندی مشخصی وجود ندارد و طول این فرایند برای نوزادان مختلف، متفاوت می باشد. در بسیاری از موارد، کودکان عادت های خود را گسترش می دهند. زمانی که والدین این عادت ها را درک کنند، می توانند مدت زمان لازم برای گرفتن آروغ کودک خود را پیدا کنند. اگر کودک در این مدت آروغ نزند و نشانه های ناراحتی از خود بروز ندهد، می توانید فرایند گرفتن آروغ را متوقف کنید.

نوزادان چند بار آروغ می زنند؟

این امر برای هر نوزادی متفاوت است. والدین باید علائم نوزاد خود را دنبال کنند تا در خصوص احساس نیاز به آروغ و یا راحتی کودک خود، اطمینان حاصل کنند. پس از هر وعده غذایی و یا در صورت عصبی بودن نوزاد و وجود نفخ، والدین باید نسبت به گرفتن آروغ نوزاد خود اقدام کنند. علاوه بر این موراد، اگر نوزاد شما علایم زیر را از خود نشان داد، ممکن است احتیاج به گرفتن آروغ پیدا کرده باشد:

  • لجبازی
  • سر و صدا کردن و غر زدن
  • سر برگرداندن از سینه و یا شیشه شیر

همچنین علایم زیر را نیز برای آروغ گرفتن نوزادان در نظر بگیرید:

  • وقتی نوزاد هنگام تغذیه مکث می کند تا به اطراف خود نگاه کند
  • قبل از تعویض سینه در خلال تغذیه نوزاد
  • به ازای هر ۶۰ الی ۹۰ میلی لیتر شیر در تغذیه با شیشه شیر

اگر نوزاد آروغ نزد، چه کار باید بکنیم؟

نوزادان برای آنکه سالم باشند، نیازی به اروغ زدن ندارند. اگر کودک شما احساس ناراحتی نمی کند یا کج خلق نیست، احتمالا یا دچار گاز معده نشده است یا میزان این گاز او را اذیت نمی کند. اگر کودک شما احساس ناراحتی می کند یا کج خلق شده است اما آروغ نمی زند، راه های زیر را امتحان کنید.

  • ماساژ  دادن شکم نوزاد
  • خواباندن نوزادان به پشت و حرکت دادن پاها برای کمک به حرکت گاز.
  • اگر کودک شما سابقه ریفلاکس معده یا بالا آوردن را دارد، او را پس از غذا دادن برای مدتی به حالت نشسته نگه دارید.
  • در آغوش گرفتن و آرام کردن نوزاد. گاهی تماس با والدین باعث تسکین درد و ناراحتی می شود.
  • حواس کودک را پرت کنید. کودکان را در موقعیت عمودی یا نشسته نگه دارید و یا آن ها را در این موقعیت راه ببرید، اشیای جالب را به آنها نشان دهید و یا برایشان آواز بخوانید.
  • اگر نفخ نوزاد شما مزمن است یا او احساس درد دارد، بهتر است از پزشک کمک بخواهید.

مشاوره تلفنی فوری با متخصص کودکان و نوزادان

دکتر فرناز محامدی متخصص اطفال

چه زمانی نیازی آروغ گرفتن نیست؟

از نظر پزشکی، گرفتن آروغ نوزادان اجباری نیست با این حال برخی از والدین معتقد هستند که این کار می تواند سبب راحتی نوزادشان شود. بسیاری از کودکان از ۴ الی ۶ ماهگی به بعد، هوای کمتری را در خلال شیر خوردن می بلعند. والدین باید عادات کودک خود را دنبال کنند. بر اساس این عادات می توانند متوجه شوند که ایا کودک به گرفتن آروغ نیاز دارد و یا اینکه نیازی به انجام این کار نیست. اگر کودک شما پس از خوردن شیر آرام و راحت به نظر می رسد، گرفتن آروغ ضرورتی ندارد.

فیلم آموزشی

در این فیلم نحوه صحیح آروغ گرفتن نوزاد به سه روش متفاوت آموزش داده شده است.

کارت ویزیت دکتر فرناز محامدی متخصص کودکان و نوزادان (اطفال)

خلاصه

گرفتن اروغ نوزادان یک سنت در میان والدین است و حتی ممکن است در صورت عدم آروغ زدن، عده ای از والدین نگران شوند. در حالی که گرفتن آروغ نوزادان می تواند سبب راحتی آنها شود، دلیلی برای انجام این کار در کودکانی که احساس راحتی می کنند، وجود ندارد. برخی از والدین اعتقادی به انجام این کار ندارند و این امر مشکلی برای کودکانشان ایجاد نمی کند. اگر نفخ معده و پنیرک زدن در کودک شما مدام اتفاق می افتد، بهتر است از پزشک خود کمک بخواهید.

دکتر فرناز محامدی متخصص اطفال

دکتر فرناز محامدی

متخصص کودکان و نوزادان

تهران، خیابان آیت الله کاشانی، بین حسن آباد و ابراهیمی شمالی، پلاک ۴۳۰، ساختمان آرمیتا، طبقه سوم، واحد ۳۷

تلفن : ۴۴۰۶۱۵۲۷-۰۲۱

مقالات مشابه

نظر دهید